torsdag 9 juni 2011

Älvorna dansar på Aspö

Efter ännu en åsknatt och denna gång med regn så har vi en dimmig dag på Aspö idag! Älvorna dansar över ängarna!

Perfekt dag för städning! Det kommer in så attans mycket kryp hela tiden så det är redan dags att torka av fönsterkarmar och ta golven. Annars kommer det snart se ut som en kyrkogård här hemma. Så jag har klarat av entré verandan och hallen, sen blev det dags för kaffe. Sitter nu på verandan, i såpdoften, och dricker kaffe och bloggar. Eilika sitter fortfarande uppe i soffan och tittar på Barnkanalen. Det är paradiset för henne att kunna titta på Bolibompa nästan hela tiden. Hon konstaterade i morse att det kan minsann inte pappa och Julius. Inte för att jag tror att dom skulle vara så intresserad dock.

Annars går dagarna. Vi har, med hjälp av Cay, fått igång värmepumpen till poolen. Det var lite pyssel då det fanns mycket luft i systemet. Den la av igår natt men med lite luftning så kom den igång igen. Så i morgon eller på fredag kan nog t.o.m. jag bada! Just nu är det knappt 25C. Jag vill helst ha +27C för att jag ska bada.

Vi har fått gräset klippt av snälla pappa. Vår stora klippare har punka och den lilla saknar en del som vi beställde förra sommaren. Vi väntar fortfarande. Just det, det måste jag ringa om idag!


Nationaldagen firades inte nämnvärt. Jag tyckte det kunde bli vardag igen faktiskt. Eilika och jag tog en kort promenad ner till Hajjan. Hon skulle fånga spigg med sin hov. Tyvärr blåste det lite mer denna dag så det fanns inga små fiskar. Men Eilika tog sig ett dopp i havet. Vi hade inga badkläder eller handduk med oss men ett "knakenfis" dopp och sedan på med kläderna igen så gick det ju bra. Fast hon ville bara ha tröjan på sig när vi gick hem, så där gick hon med rumpan bar. -"Mamma, det får man i Sverige, men inte i Sydafrika". Så rätt hon har! Vi såg även pappa som var ute och seglade en tur med Björnsund. Nja, vi såg inte pappa men Björnsund alltså.





 Så svenskt så det förslår!

Dagen avslutades med att bjuda mamma och pappa på middag ute vi poolen. Härligt att bara kunna bjuda på middag så där helt apropå!

Igår var Eilika hos mormor och morfar och jag rymde in till stan! LYX! Jag blir något trött på att umgås med en 5-åring dygnet runt. Och till råga på allt stans värsta "chatterbox"! Jäklar vad hon pladdrar! I alla fall hade Eilika så mysigt hos mormor. Dom var ute i trädgården där Eilika fick ett jätte stort rabarber paraply. Dom lagade "barbara" soppa till lunch. Alltså rabarber soppa, men min storasyster heter Barbara så Eilika blandar ihop orden lite. Dom sydde en fin klänning till dockan och tog en promenad till Lotstornet och fikade med morfar.

Jag shoppade! Ohhh, så mycket fina kläder ni har i detta landet! Handlade en helt ny garderob till Eilika på HM. Hela 8 outfits, 2 pyjamasar och 6 par trosor för 1300.-. Helt ok tycker jag! Visst kan jag köpa barnkläder i SA och billigt också men tyvärr inte jätte bra kvalité och storlekarna är lite knepiga för min långbenta unge. Och det mesta är i blandmaterial. Och så är det roligt att ha svenska kläder i SA.

Jodå, jag fick också kläder. Shoppade loss i min favvo butik Flash. Och två bikinis på Intersport och så en BH. Det har jag inte heller hittat något bra ställe att inhandla på i SA. Men här finns en riktig bra underklädesbutik där man får hjälp att hitta rätt storlek. Ska köpa på mig ett par till innan sommaren är slut.

Och det bästa av allt var nog att jag sprang på en tamburmajor på Åhlens! Har letat som en bäng i SA men utan resultat. Vi hare inga väggar att hänga upp en hatthylla eller ens krokar på hemma och så här års så använder vi faktiskt jacka eller en tjockare tröja ibland. Tänkte titta på IKEA men nu har jag redan köpt en. Och det bästa är att den är i delar och i ett platt paket. Alltså inga problem att få in i en resväska.

Nehe, nu blev det en väldigt lång paus i städandet! Snart är det ju dags för lunch också. Over and out for now!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar