lördag 18 juni 2011

Vilhelmina och Aspnäset

Sista dagen i Lappland var vi i Vilhelmina, Långsjöby och Aspnäset. Vi körde rut och turistade i största allmänhet.

Vi började med att åka till Nybyggarland för att se om dom hade något hantverk värt att köpa. Vi var där strax efter 10.30 och det visade sig att dom inte öppnade förrän 11. Typiskt! Vi fick slå ihjäl lite tid med en kort promenad och Eilika fick leka lite på den något sporadiska lekplatsen. Tyvärr var vädret inte det bästa. Regnet hängde i luften och det var långt ifrån varmt. Brrr!


Moster ger Eilika fart!


Vatten är alltid vackert.

 
En liten paus i en liten gnutta sol som kom fram på en liten bro. Man ser Nybyggarland i bakgrunden. Nybyggarland låter väldigt storslaget men det är bara ett hus med ett fik och lite hantverk.


Inget blev köpt på Nybyggarland. Vi bestämde oss för att köra dom 8 milen, eller hur långt det nu var, till Vilhelmina. Där åt vi lunch på hotellet. Vi ville ha den vackra utsikten men dagens serverades tyvärr längre in i lokalen. Ja, ja jag gick ut på balkongen och tog kort på utsikten i alla fall.


Sedan hittade vi en elektronik affär där jag köpte en ny mobil telefon till min mamma. En enkel pensionärstelefon. Precis vad hon behövde. Lite annorlunda souvenir eller hur?! Vi parkerade precis bredvid Vilhelmina Kyrkstad som uppstod på 1840-talet. Vill ni veta mera om Kyrkstaden så läs här.


 Fina gamla hus! Här hittade vi även flera små hantverksbutiker och jag köpte mig ett fint same armband i renskinn och tenntråd.


 Från Vilhelmina körde vi till Långsjöby och Svante och John för en fika. När vi druckit ur vårt kaffe körde vi till Aspnäset. Aspnäset har min storasyster Barbara ärvt sin pappa Lars och nu har Barbara överlåtit det till sina barn Elin och John. Aspnäset ligger längst ner längs en krokig, pytte liten väg vid sjön Långvattnet. Det är väldigt isolerat och otroligt vackert! Här ser ni utsikten från den nybyggda altanen.


Utmärkta fiskevatten. Som ni ser hade vi inte riktigt vädret på vår sida. Här var jag en sommar när jag var i 10-12 års åldern tillsammans med storasyster och hennes pappa. En sommar jag fortfarande minns. Jag och en kompis paddlade kanot ända till Långsjöby för att handla leverpastej (butiken är sedan länge nedlagd) och vi var över till andra sidan sjön och drack vatten direkt ur en bäck.


Den lilla gäststugan som t.o.m. har ett eget litet kök.


John var så snäll och hängde med Eilika på upptäcktsfärd. Jag tror dom hann med att se varenda lingonris i Aspnäset. Och så en groda och en liten mus förstås.


Huvudbyggnaden med den nya altanen ut mot sjön, med kvällssol. Och en så härlig björkbacke!




Sett från huvudhuset ner mot stranden och gäststugan till höger i bild.


Huvudhuset och så dass och tvättrum till höger.


Barbara gick runt på mycket välkända stigar. Här har hon varit enda sedan hon var barn. Säkert många minnen som kom tillbaka och säkert lite vemodigt.


Aha, solen tittade fram!


Elin på altanen i solskenet.


Kolla här Harald! Fin nyckelring Svante har på nycklarna va?! Harald jobbade för ABA of Sweden innan vi flyttade till Polen 1997, där han startade upp ABA Polska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar