söndag 29 januari 2012

En härlig eftermiddag

Tjong i medaljongen, igår gick träff nr 2 för Svenska Vänskapsföreningen av stapeln! Vi lyckades även denna dag välja en VARM dag! Dryga 35C i skuggan! Det fullkomligt rann om en fast vi "bara" satt ner och åt. Men svenskar som vi alla är, så kändes det härligt när Sofia hälsade alla välkomna och talade om att vi hade typ 40 grader varmare än i Sverige! 


Borden dukade för 51 personer! Vilken uppslutning! Verkligen roligt! Vi var på vingården Blaauwklippen i Stellenbosch (som många av er som hälsat på oss varit på och ätit lunch). Det är alltså ett av våra favorit ställen för lunch i Stellenbosch och eftersom jag arrangerade det hela så fick jag välja ställe. Bra va?! Men jag tror faktiskt alla var nöjda med mitt val.


Borden fylls på och vi beställer vad vi vill dricka. Maten hade vi förbeställt så när det var dags att äta så kom maten ut i en ryslig fart. Sofia och jag höll hov en liten stund och hälsade alla välkomna och informerade om vår planerade blogg och lite annat matnyttigt. Vi tog även gemensamt beslut om att bloggen ska heta www.svenskarisydafrika. Så håll ögonen öppna, bloggen är på g.


Tre små svenska flickor diskuterar i skuggan från träden. Stora Eilika, mellanstora Isabel och lilla Maya! Sötnosar!





Eilika väldigt skeptisk till sin dessert; chocolate fudge cake och glass. Nej, den blev dissad! Hon levde mest på dryck i går. Av förklarliga skäl.


Vi lyckades fånga alla våra små svenska barn för ett gruppfoto. Inte riktigt alla ville vara med men dom fastnade trots allt. Gissa om dom hade en rolig dag!


Två svettiga men glada och nöjda arrangörer!

När jag kom hem strax efter 18 så var jag rätt mör kan jag säga. Det blev en fantastiskt skön dusch och en kall öl när jag kom hem och sedan pizza från Dixies till middag. Och så några glas rödvin förstås! Somnade konstant i fåtöljen så när klockan var 10 i tio så gick jag och la mig och somnade som en klubbad säl! Det är ju en ofrivillig anspänning innan och under en sådan här tillställning när man själv håller i spakarna. Allt ska ju klaffa och man vill ju verkligen göra alla till lags. Men som sagt, jag är nästan helt säker på att dom flesta var mer än nöjda och hade en lika härlig och rolig eftermiddag som jag!

3 kommentarer:

  1. Jaaaaa, vi hade en supertrevlig dag!
    Och till skillnad från lilla damen Eilika så tyckte vi maten var mycket bra!
    Tack för ett kanonbra arrangemang, Gabriella!!
    Stor kram från Björn och mig!
    Samira

    SvaraRadera
  2. Hej Gabriella, det var roligt att få vara med på svenskträffen trots att jag bara är temporär sydafrikabo.

    Glömde prata med dig om det men om ni har några frågor om bloggen, att sätta upp den osv så kan jag kanske hjälpa till. Jag har jobbat med det i drygt fem år...

    Sen undrar jag om jag kan få vara med i Facebook-gruppen. Kan du skicka en invite till mig isf?

    SvaraRadera
  3. Christoffer,

    Tack för erbjudandet när det gäller bloggen! När det gäller FB gruppen så är det bara att begära att få gå med. Det är en öppen grupp än så länge. Gå in på
    http://www.facebook.com/groups/214742441915047/ och gå med så godkänner Sofia eller jag. Lätt som en plätt!

    Kul att du kunde komma i lördags och så ses vi den 15!

    :) Gabriella

    SvaraRadera