onsdag 12 september 2012

Achmat Hassiem, min idol

I går när jag var på gymet och Julius tränade så hörde jag hurrarrop nere från bassängen. Jag gick och kollade vad som hände.

Den sydafrikanska paralympiern och bronsmedaljören på 100 meter fjärilssim, Achmat Hassiem, hade kommit hem från London och hälsade på sina lagkamrater! Achmat tränar alltså med Julius simklubb Cape Dolphins. Han tränar även samtidigt som Julius. Nu hade han precis landat från London på Kapstadens flygplats och kom direkt med sin familj till badet. Han hade med sig sin tunga och fina medalj som han visade för lagkamraterna. Han hade även med sig en check i storformat till hans (och Julius) tränare Brian Button.

Achmat blev av med ett sin högra fot i en hajattack för 6 år sedan. Det var faktiskt en artikel om honom i Aftonbladet den 2 september. Läs gärna den fina artikeln här.

Achmat är en otroligt rolig, härlig och framför allt ödmjuk kille. Innan han reste till London så bjöd han sina klubbkamrater på tilltugg och dricka och höll ett litet tack tal. Jag var själv inte där men Julius var naturligtvis med. Achmat blev så rörd av all den support han får att han grät en liten skvätt. Även när han stod på prispallen i London rann tårarna. Han är  min nya idol och verkligen någon att se upp till och inspireras av för hans klubbkamrater.
.

Och redan innan vinterlovet bokade Julius in Achmat för att tala på AISCT:s Sports Banquet i slutet av detta skolåret. Blir ju helt perfekt och hur coolt som helst med en OS-medaljör som kommer och pratar. Achmat har även gett skolan ett kompis pris på hans deltagande eftersom han simmar med Julius. Ser fram emot den föreläsningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar