måndag 25 februari 2013

Födelsedag och utflykt

I lördags fyllde bloggaren herself år! Jag blev gratulerad av make och dotter på morgonen. Fast dom hittade mig inte i sängen på morgonen utan på kontoret. När Harald gick för att duscha innan han skulle till golfbanan så kunde inte jag somna om. Alldeles för mycket i skallen. Så jag satte mig på kontoret och gjorde lönerna. Men det gick ju minst lika bra att överraska mig där. Jag trodde inte Harald skulle väcka Lilla E för att gratulera mig men det gjorde han. Mysigt! Sonen var ju i Johannesburg på simturnering med skolan.

På förmiddagen åkte Eilika och jag och handlade och sedan kl 13 så bjöd vi grannen och extra mormor/farmor Sally på födelsedagslunch. Hon fyller också år den 23 februari nämligen. Vi åt en god och mysig lunch på The Red Herring i Noordhoek. Sen förberedde vi födelsedagsmiddag. Familjen Johansson var inne i Kapstaden hela dagen. Med besök i Waterfront och en tur upp på Tafelberget.

Först var planen att vi skulle äta ute men jag ändrade den planen på morgonen. Kändes inte så lockande att äta på restaurang med 4 barn mellan 5 och 11. Lugnare och mysigare hemma. Jag fick ju då laga mat på min födelsedag men det gjorde inte så mycket. Vi tar födelsedagsmiddag på restaurang sen när vi är ensamma och Julius också är hemma istället. Och JA vi hade en jätte mysig och god kväll!


Eilika sitter i garaget med iPoden och väntar på att gästerna ska komma hem igen.


Rosa bubbel, som Pia och Jens bjöd på, och småplock till förrätt.


Eilika tyckte naturligtvis att vi skulle duka fint och ha ballonger som vi brukar när det är extra fin fest. Linguini med räkor i vit vin och gräddsås och tomatsallad till huvudrätt.
  

Dessert tog vi framför Melodifestivalen. Dom 3 yngsta fick sitta på picknick filten framför TV:n. Vi åt smarrig Gino gjord på färska jordgubbar, hallon och blåbär. Vaniljglass till det. Super gott!


Igår gjorde vi en favorit i repris. Vi åkte till Kleinmond. Dit åkte vi ju med mamma och pappa. Det kan ni läsa om HÄR. Lika vackert denna gång!


Tafelberget sett från andra sidan False Bay.


Gänget! Harald gömde sig bakom en bil.


Stranden i Kleinmond.


Här sitter vi på restaurangen och väntar och väntar. Det tog över 1½ timma innan vi fick vår mat. Så dåligt! Men det fick dom höra och dricks kunde dom ju glömma. Vi överlevde i alla fall och maten var god och gick ner i ett nafs. Vi var HUNGRIGA!


Eilika väntar på pappa.


Här kommer han!




-"Vilken tur att du kom tillbaka! Puss på dig"


Hilda funderar på om hon ska våga sig i dom kalla och häftiga vågorna.


Längre i än så här fick och kunde barnen inte gå i. Underströmmarna är enormt starka.


Härliga vågor!




Pappa Jens med Axel, Arvid och Hilda.

 

Hilda och Axel på väg mot den lilla insjön.


Jaqueline i vågorna.


Full fart mot havet!

Vi kom hem när klockan var över fem. Full fart med att få middagen klar innan kvällen. Julius hade nu kommit hem. Sally hämtade honom från flygplatsen på morgonen när vi var på väg till Kleinmond. Han hade 6 medaljer med sig hem och hade haft det jätte bra.

 

Poolbad hanns med innan vi skulle äta mat. Eilika har lärt sig hoppa kanonkula!



Julius agerar badvakt åt dom små när Pia och Jens åkte för att handla lite.

1 kommentar:

  1. Härliga bilder och stort grattis på födelsedagen - i efterskott!

    SvaraRadera