tisdag 23 april 2013

Frukt

Det är något det går åt MASSOR av hos familjen Kruger! I Sverige köpte jag ju naturligtvis också frukt men inte på långa vägar lika mycket som här. Här är det både billigt och såååå mycket godare. Vare sig bananer, jätte plommon och supersöta satsumas har rest över hela världen utan odlas här i Sydafrika.

I dag fyllde jag fruktskålen (som vi för övrigt fick av Marre i bröllopspresent för snart 20 år sedan!) med bananer, plommon och satsumas. Allt i säsong just nu. Ja, äpplen finns i princip alltid hemma också. Fast dom har en egen skål. För att jämföra priser med Sverige (eller jag vet ju faktiskt inte vad det kostar i Sverige nu) så ska jag berätta vad det kostade med dagens fruktskål.

1½ kg Royal Gala äpplen kostar knappt 13 kr. Super söta och saftiga! Tyvärr ingen vikt på bananerna, plommonen och satsumas. Dom låg i lådor där vikt eller kg/pris inte angavs. Men ca 10 små söta bananer kostade 14 kr, 6 JÄTTE plommon gick på 15 kr och ca 14 stora satsumas betalade jag 21 kr för.


Vi får se hur länge frukten räcker!

Trots stort frukt- och vitaminintag så var vi ju alla förkylda förra veckan. Och jag har ju då, återigen, åkt på bihåleinflammation. Så kul! Var till Dr Hall idag och fick en dos penicillin. Var ju knappt ens snuvig förra veckan. Mest bara ont i halsen och hostig. Men det förstås, bihåleinflammationen gör ju att snoret stannar kvar i bihålorna istället för att komma ut. Rysligt osmidigt!

1 kommentar:

  1. Frukten ser jätte god ut. Appropå bihålsinflammation och behandlingen därav, har du provat att använda en "Neti pot" som sköljer ut slem från bihålorna? Man blandar salt och kokt vatten som har svalnat i ett speciellt kärl. Det ser lite märkligt ut men fungerar.

    SvaraRadera