torsdag 22 januari 2015

Soltimmar

Fick nys om en lite rolig hemsida när jag läste Familjen Lalloos blogg. Familjen Lalloo har alltså flyttat hem till Sverige och till Piteå från Kaliforninen!

Det finns alltså en fiffig hemsida där man kan se när solen går upp och ner samt hur länge det är dagsljus i typ hela världen. Det är ju lite kul att jämföra Kapstaden, Sydafrika med Karlskrona, Sverige (där vi spenderar våra svenska sommarveckor).

I dag har då Kapstaden 13.59 timmars dagsljus jämfört med Karlskrona som har 07.58! Vi har alltså nästan dubbelt så lång dag! Så här års det vill säga.

Det mest intressanta är ju egentligen att sedan jämföra hur det är den 22 juni också. Alltså 1/2 år senare, när det är vinter här och sommar i Sverige. Jag har lagt in en påminnelse i telefonen att jag ska kolla! Sommarsolståndet (eller vintersolståndet här) är den 21/6 så det passar ju bra att jämföra då.

Ja, jag vet att jag är lite nördig men jag tycker det är häftigt med väder, vind och soltimmar!

Den roliga hemsidan har ni här Soluppgång och solnedgång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar