måndag 22 maj 2017

Jävla skit

Ja nu svär jag också! Förlåt men det går åt lite svära ibland.

Fast innan jag förklarar mig så måste jag ju berätta att Idefix har fyllt 4 år! Jodå, förra lördagen så fyllde han år. Han fick förstås både sång, paket och ben innan vi körde till Inverdoorn. Sedan gick grannen ut med honom på eftermiddagen och Patrick kom och sov hos honom.


Hipp, hipp hurra för Idde!


Fin, fin födelsedagspresent!


Och så dessa två!



Vilka godingar!

Så anledningen till mina svordomar. I morgon var tanken att Idefix skulle vara helt återställd efter sin operation för 6 veckor sedan. Han skulle få springa lös, utan koppel, för första gången på många veckor. Men.......så blir det inte! 

För två veckor sedan ringde jag veterinären för jag tyckte att han haltade lite för mycket igen. Jo knät hade ju inte läkt ännu men hans hälta blev värre och inte bättre. Jag fick antiinflammatoriska som jag skulle ge i två veckor. Efter 5 dagar så hade det inte blivit bättre alls. Jag fick en tid åt honom i måndags förra veckan. Det visade sig att knät var svullet och inte stabilt som det borde vara. Vetrinären kände med en gång att operationen måste göras om. Jävla skit! 

Så i tisdags opererades Idefix igen. Bara 5 veckor efter hans tidigare operation på samma knä. Det var verkligen i grevens tid. Det tar 6 veckor för honom att bli återställd och vi flyger om 4 veckor. Alltså 5 veckor efter operationen. Men det bör funka!


Mycket medtagen vovve i tisdags kväll.

Det visade sig att Idefix hade lyckats slita av BÅDA nylonbanden som var inopererade i hans knä. I princip omöjligt! Veterinären har inte sett något liknande på 10 år och han har inte varit med om det mer än 4-5 gånger under sin karriär. 


Dessa två skulle alltså sitta i hop. Som två gummiband typ.

Vi funderar över hur han lyckats med detta konststycke och det enda vi kan komma på är att han har halkat på golvet. Vi sköter oss ju annars exemplariskt. Så nu har vi stängt av delar av huset med stolar och lagt mattor i diverse färger och storlekar överallt. Han får verkligen INTE slita av banden igen! Han MÅSTE bli bra i sitt knä. Inte lätt detta. Han är ju en extremt aktiv och glad hund. Att gå finns knappt i hans vokabulär. Han springer helst!


Tur att man har kompisar man kan lita på när livet är tufft!

Så nu får han inte gå ut och gå alls i två veckor och sedan börjar vi om igen med korta promenader,  i koppel, som utökas efter hand.

Ja, ja han ska ju vare sig springa eller gå om 4 veckor, utan flyga!

Men något gott förde allt detta med sig i alla fall. Idefix räddade faktiskt en annan hunds liv under sin operation. Det kom in en kraftigt blödande tik när dom hade sövt Idefix. Då han redan var sövd och är en stor hund så tog dom blod från honom till den blödande tiken. Han räddade hennes liv! Vår hjälte!

1 kommentar:

  1. Åh, stackars lilla Idefix! Man känner så med sina hundar. Jag hoppas verkligen att operationen går bra och att ni kan flyga hem utan problem. Vi brukar flyga med Lufthansa när vi flyger med hund eftersom de är helt fantastiska i sin hantering av djur.

    Ha en fin dag!

    Kram, Anneli i Dalarna

    SvaraRadera