tisdag 3 mars 2015

Deep South on fire!

Mitt i min lycka så härjar en av dom största bränderna någonsin i Kapstaden. Branden bröt ut i lördags kväll och den har spridit sig i en overklig fart!

Som jag skrev i går så fick barnen vända och köra hem igen. Det gick knappt att ta sig härifrån pga av avstängda vägar och brandrök. Det blev en "branddag"! Julius körde faktiskt till skolan efter lunch och tog sig fram till skolan utan större problem. På vägen hem tog han Ou Kaapse Weg som just öppnat igen. Vilken syn! ALLT har brunnit ner!

Branden härjar nu i ett gigantiskt område. Från Muizenberg, över Ou Kaapse Weg, genom dalarna till Noordhoek och Clovelly och vidare runt hela Chapmans Peak Drive mot Hout Bay. Stora områden har blivit evakuerade. Bland annat Stonehurst Estate, mitt emot Haralds golfbana, där barnen har många kompisar som bor. Även en stor estate i Noordhoek där vi har svenska vänner har evakuerats. Samt ett antal andra hus och framför allt äldreboenden. Muizenberg High School har stängt i dag eftersom lågorna närmar sig rysligt snabbt.

Nedan ett antal bilder som jag lånat från Facebook och nätet.


Boyes Drive!



Bilden tagen från andra sidan av False Bay!
 

Chapmans Peak Drive.
 


Noordhoek.


Det är drygt 300 brandmän och voluntärer som jobbar med släckningsarbetet. 4 helikoptrar, två vattenbombare och ett spaningsflyg samt ett otal civila som hjälper till med mat, dryck, solcreme. övernattningsplatser för evakuerade etc, etc! Nu är 250 extra brandmän på väg hit från Free State och Eastern Cape för att hjälpa till.


Helikopter som vattenbombar över Noordhoek.

 

Några av dom riktiga hjältarna! Vilket jobb! Dag och natt. Många är voluntärer som hjälper till med släckningsarbetet på natten för att sedan åka hem och duscha och vidare till sina vanliga jobb!



 Så här ser det ut på Ou Kaapse Weg nu! Har inte sett det själv ännu men ska snart köra över till andra sidan.

Nedan är några bilder som jag själv tagit. Har hållit mig på avstånd från brandområdet. Känner att räddningstjänsten behöver utrymme.


Från bilen på väg till Long Beach Mall i går eftermiddags.
 

Från parkeringen såg man tydligt röken och flammorna.


Morgonens promenad var vacker men sorgligt att det är brandrök som täcker solen.
 

Till och med över Simonstown ligger röken.
 


Där, en bit bort bakom berget, brinner det!


Som sagt ingen vind att tala om idag men det ska bli varmt. Riktigt varmt!  Jag återkommer med uppdateringar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar