lördag 31 oktober 2015

Slutet på veckan

Nu ligger jag hopplöst efter i blogginläggen! Jag har varit hemma i Sydafrika sedan i tisdags och vardagen har hunnit i kapp. Men här kommer bilder på mina sista två dagar i Sverige.

Efter födelsedagsmiddagen på fredagskvällen så fortsatte vi att festa hos min farmor på lördag förmiddag. Min farmor är min stora idol! Hon är 91 1/2 (jo hon säger själv så) och är så pigg och full med energi. På fredagen hade hon opererat en tandrot men det hindrade inte henne att komma på födelsedagsmiddag. Hon höll igång och drack vin precis som vi andra. 

Farmor har för bara ett par månader sedan flyttat från sitt hus, där hon bott sedan min pappa var liten, till ett nytt hus nere vid Aspö Mad. Vi har, eller håller på, att bygga seniorboende på Aspö. Etapp 1 är i princip klar och etapp 2 kommer till våren. Det blir 12 hyreslägenheter totalt utformade som fristående hus. Husen är anpassade för äldre och mycket välplanerade. Nästan alla har flyttat in i ettap 1 och flera av husen i etapp 2 är redan uthyrda. Farmor stormtrivs! 

Så förra lördagen bjöd hon då på förmiddagskaffe. Det slutade med att vi helt plötsligt var 10 pers i hennes lilla hus, men det gick alldeles utmärkt. På morgon innan vi kom hade farmor varit uppe och dammsugit och hon satt inte still många sekunder under tiden jag var där.
 
 

Världens bästa farmor! Alltid så fin!


Silverbyn! 


Husen är klara och nu hoppas vi på att markarbetena ska bli klara snarast!


Farmors hus! Alla hus har olika färger på dörrarna så att det är lätt att hitta hem.


Farmors stora luftiga kök dukat för förmiddagsfest!


Pappa och faster Ingrid i farmors vardagsrum! Det är så luftigt och fint och känns som hon alltid har bott där!


Tillfällig ställning till brevlådorna! Dom blåste alla omkull för några veckor sedan. Nu står dom stadigt tills dom får sin permanenta plats.

Efter besöket hos farmor åkte jag hem och diskade alla glasen från kvällen innan och sedan åkte jag in till stan med fyra färjan. Jag åkte till Julius för att titta på rugby och laga mat. Vi gjorde en STOR sats köttfärssås. Sydafrika förlorade tyvärr mot Nya Zeeland men det var trevligt och mysigt att äta middag hemma hos Julius.

På söndagen minns jag knappt vad jag gjorde. Jo jag städa färdigt huset och packade. Körde bort all sopsortering och förberedde huset för att stå ensamt och tomt tills Harald kommer i december. Sen åt jag middag hos mamma och pappa på kvällen. Julius kom också ut förstås. Han äter middag hos mormor och morfar i princip varje söndag. Mamma bjöd på stekta spättafileér! Mums!

I måndags var det dags för hemresa men jag flög inte förrän 19.45 på kvällen. Så jag passade på att klippa lavendelhäcken på förmiddagen!


Halva klippt!


Klart! Den är lååång!

Jag åkte in till stan med 12-färjan. Hade ärende i en butik först och så skulle jag hämta ut ett bokpaket på stationen innan tåget gick!




Städat och fint tills Harald kommer!


Hej då mitt fina hus! Vi ses till Påsk!


Hej då Södern och Vita Huset!


Hej då Silverbyn och Aspö!


Denna knasluva vinkade så klart av mig vid tåget och körde sedan tillbaka bilen till Aspö.
 

Man åker tåg bra i Sverige!


Solen på väg ner över Malmö.

Flyrgesan gick bra men var lååång! 11 timmar från Paris. Satt bredvid en mycket otrevlig och FET tysk. Han tyckte han hade rätt att välla över på halva mitt säte också. Typiskt o-kul! 


Vackrare skyline får man ju leta efter! Alltså detta berg är bara så mäktigt! Tafelberget alltså!


Passkön var lång! Men till slut så var jag igenom.



Landade i ett mycket varmt Kapstaden och blev hämtad av mannen i SAAB caben.

Ja det var verkligen roligt och skönt att åka till Sverige en vecka. Det gör jag gärna om! Och Harald och Eilika hade en bra vecka bara dom. Mycket bus som man inte får göra när mamma är hemma! Härligt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar