tisdag 29 december 2015

Holiday

Efter champagnefrukosten på juldagen så åkte vi hem och tog oss varsin kopp kaffe och packade varsin liten väska med kläder och kylväskorna fulla. Sedan körde vi mot Kleinmond och Arabella Golf Resort för en liten "holiday", som Eilika kallar det. Harald har en golfvän som äger ett stort och tjusigt hus på fashionabla Arabella. Vi fick låna det ett par nätter. Julius stannade hemma och vaktade djuren.

Efter incheckning och uppackande av kylväskor så tog vi oss en promenad på golfbanan. Det är väldigt vackert och storslaget.

Mycket utrymme för spring i benen!

En mycket intressant palmväxt vid hotellet. Jag snodde några frön!

Sen grillade vi och njöt av lugnet i huset. Tidigt i säng!

Den magnifika utsikten från vardagsrummet i solnedgången.

Mamma hittade en hel hög med inredningstidningar!

Pappa hittade TV:n!

Eilika och jag vid våra äpplen ute på altanen.

Eilika fick flera svenska böcker i julklapp. Här har hon krupit upp i ett soffhörn med farmors julklappsbok. Med det passande namnet "Julius och pusskalaset".

En liten morgontur med golfbilen. Eilika tyckte det var så spännande.

Efter en rejäl frukost, i värsta hotellstil, så gav vi oss iväg på utflykt. Målet var Hermanus Wineroute. Där körde vi ju på årets första dagar med familjen Gladher. Läs om det HÄR.

Vårt första stopp blev Sumaridge.

Fantastisk utsikt från där vi satt och provade vin. Cape Hangklip längst ut. Cape Hangklip ser vi ju från vårt hus när det är klart väder, fast då från andra sidan.

Vacker byggnad.

Eilika satte sig nedanför altanen där vi satt och läste.

Såg lite roligt ut när det cyklade förbi en kille precis nedanför oss. Där vi satt och smuttade vin!

Nästa ställe var det primära målet för dagen; Ataraxia.

Utsikten är helt vidunderlig och mycket goda viner!

Jodå, vi har det bra!

Mammas spegelbild i den blanka skylten.

Planen var sen att forstätta vägen hela vägen fram till Botriver och att äta lunch på Gabrielskloof. Men vi var inte så välplanerade att vi hade bokat bord så det var fullt. Jag ringde innan som tur var. Vi körde tillbaka igen och styrde mot Hermanus. Där är det full aktivitet och vi valde ett säkert kort för lunch; The Cattle Baron. Trodde vi ja! Det blev en besvikelse. Mammas och Eilkas fisk var dålig och min kycklingburgare var inte mycket att hänga i julgranen. Pappa och Harald var hyfsat nöjda men inte överväldigade precis. Ja, ja vi gick inte därifrån hungriga i alla fall. Efter lunchen en liten promenad i Hermanus.

Cool pool! Precis kant i kant med trottoaren och vägen utanför.

Hemma i Arabella igen så körde Harald, Eilika och jag bort till hotellet för att kolla in och bada i det stora poolområdet.

De badande! Svinkallt i vattnet, alltså inget för mig.

Flickan i vattenfallet!

Att hoppa igenom ett vattenfall är roligt!

Vi åt en betydligt godare middag än lunch; resterna av julbordet. Öl och snaps till det. Smarrigt! Efter maten så ville Eilika ut och köra golfbil igen. Nu var det ju tomt på golfbanan så vi körde runt som galningar mellan hålen. Eilika skrattade så att hon kiknade av skratt. Onödigt att ta henne till Disneyland, hon är lika nöjd med att åka golfbil.

Hon fick till och med köra själv!

Och en vacker solnedgång fick vi se på vår golfbilstur!

Gabrielskloof även fullbokat på söndagen så vi bestämde oss för att köra hemåt i stället, och stanna i Kalk Bay och äta lunch. Vi körde en vacker väg genom Elgin Valley hem. Grusväg, höga berg och djupa dalar, magnifik utsikt, vingårdar och fruktodlingar.

Ett fotostopp uppe på Sir Lowrys Pass.

Söndag efter julhelgen så ska ALLA ut längs False Bay kusten. Det hade vi glömt bort. Det tog oss knappt 2 timmar att ta oss från Strandfontein och hem. Det ska ta ca 30 minuter! Siktade in oss på lunch kl 13.00 i Kalk Bay. Vi körde väl förbi vid tre och parkeringsplatser var det bara att drömma om. Det blev Haralds Carbonara hemma i stället! Sen lunch, tidig middags kombination. Ost och annat smått och gott framför TV:n senare på kvällen.

Ja det var vår lilla holiday det!