söndag 18 juli 2010

Power failure

I går morse vaknade jag strax innan 7 av att Eilika kom och sa att det åskar! Och det gjorde det! Det kom ett jätte åskoväder! En strörtskur med hagel och blixtrar och dunder. Eilika och jag låg i sängen och lyssnade. Fast först kutade jag över till lekladan och drog ur kontakterna och tog ett varv i huset också. Samt stängde fönster och altandörrar.

När vi låg i sängen och ösregnet kom så bad jag Eilika gå upp och stänga fönstret (det började regna in). Precis som hon tar i fönsterhaken så kommer det världens åsksmäll. Gissa om hon blev livrädd! En kort stund senare kom ännu en rejäl knall och så gick strömmen. Då var klockan strax innan åtta.

Vi höll oss hemma hela förmiddagen och åt en kall lunch. Enligt Eon skulle elen inte komma tillbaka förrän kl 15.00. Vid 14-tiden gick vi upp till mamma och pappa och lekte med Eilikas lilla kusin som var där. Pappa körde till Lotstornet och hämtade kaffe (dom hade el nämligen). Tack och lov! Det var väldigt gott kaffe.

Klockan blev 15.00 och fortfarande ingen el. Åkte hem för att kolla på nätet. Nästa bud var 17.00. Vid halv sex åkte Eilika och jag hem och åt en delikat "middag" av rå falukorv, Billtong, gurka, tomater och knäckemackor. Till det en kall öl och ett glas mjölk.

Nästa bud 19.00. La Eilika och började tappa sugen rejält. Slut på batteri i datorn men sista budet från Eon var 20.00. Typ 1 minut i åtta kom elen tillbaka!

Väldigt lååång dag blev det. Ingen el på 12 timmar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar