torsdag 20 oktober 2011

Tappat stinget?

Nej, det tror jag inte! Bara inte riktigt hunnit, prioriterat eller haft lust att blogga! Men jag kommer snart igång igen!

Sedan i måndags eftermiddag är jag gräsänka. Det är inte roligt! Harald flög till Europa och kommer inte hem igen förrän nästa lördag!

När han är borta så måste jag tänkta till en extra gång när det gäller logistiken. Speciellt denna veckan. Jag har god hjälp av vår chaufför Astrid men det är ju jag som måste boka in henne så att hon är och hämtar på rätt ställe och vid rätt tid.

I tisdags landade Eric. Eric är vår nya anställde som skall jobba som säljare och även med reparationer och underhåll av våra maskiner här i Kapstadsområdet. Eric jobbade tidigare hos en av våra kunder. Han flyttar alltså ner från Johannesburg. Han skulle ha kommit i måndags så att Harald kunde ta han om honom lite innan han åkte iväg, men så blev det inte. Istället visade jag Eric kontoret vi har hyrt till honom i Tokai. Jag fick även installera honom i vår gästvåning. Vi har alltså en inneboende nu. Lugn mamma och pappa, han är borta innan ni kommer! Eric flyttar ut så fort han hittat ett eget boende, men nu dom första dagarna får han bo hos oss.

I går och idag har dagarna sprungit iväg verkligen! I går gick jag på pilates, jobbade hemma lite, åt lunch, åkte till banken, åkte till revisorn och sedan hämtade Julius i skolan och skjutsade honom till simningen. Sen hämtade jag Eilika på dagis och så hem för att laga mat, vika tvätt och förbereda morgondagen. Jo, jag tittade på Bron på SVT World också.

I dag gick Gillian och jag till Fish Hoek och tillbaka. Sedan hem och duscha och packa ihop Julius simsaker. Sedan iväg för att tanka bilen och hämta Julius från skolan. Han slutade 11 idag för det är Parent-Teacher conference (utvecklingssamtal) i dag och i morgon eftermiddag. Vi körde till Cavendish för att lämna in Julius i-Pad som inte vill starta (vilket inte funka för vi måste tulla in den först! Den är alltså köpt i Sverige). Sedan åt vi lunch och köpte nya dojjor till sonen. Vidare med Julius till simningen och jag åkte tillbaka till skolan för att ha utvecklingssamtal med 3 av Julius lärare. Nej, här får inte eleven själv vara med! Mycket dumt! Hämta Julius igen och full rulle till dagis. Hem och kolla mail och reda upp några jobb saker. Stoppa den mycket skitiga dottern i badet och dra igång middagen! Puh!

I morgon blir det pilates igen och så hämta Julius, köra honom till gymet för att simma och jag åker tillbaka till skolan för att gå på ytterligare 6 utvecklingssamtal tror jag det var. Hämta Julius och så hem och hämta Eilika på dagis. Men i morgon blir det burritos och RÖDVIN!

I tisdags eller om det var i går (?) så blev vi räknade! Under två veckor går det runt personal och knackar dörr för att räkna hur många som bor i Sydafrika! Samtidigt ställs ett antal (läs MÅNGA) frågor för att få fram diverse statistik. Vill du veta mer? Läs här.  Tänk vilket jobb! Och i kåkstäderna! Vi blev ifyllda på en blankett som en familj. I kåkstäderna kan det ju bo hur många som helst från flera familjer i samma skjul. Det måste alltså fyllas i flera blanketter per hus/skjul där. Jag frågade hur dom gör och damen berättade att där frågar dom om vilka som äter ur samma gryta? Dom som äter ur samma gryta kan fyllas i på en blankett. För oss tog det kanske 10 minuter för henne att fylla i blanketten. I kåkstäderna kan det ta upp till 2 timmar per skjul! Hua!

Lite väder snack också, nu när jag ändå är igång! Vi har mycket varmare nu och sommaren närmar sig. Vi har över +20C varje dag men vissa dagar regnar det och andra dagar skiner solen. Dom senaste dagarna, eller nätterna, har det regnat och varit halvmulet på dagarna. Det är bra med regn! Snart är det ett minne blott och då måste vi klara oss på det vattnet som finns i vattenmagasinen.

Så, nu har jag uppdaterat lite!

2 kommentarer:

  1. Puh!
    Jag blir alldeles matt bara av att läsa din text. Har full förståelse för att bloggen får vila lite. Skönt för dig när Harald kommer igen sen. Under tiden får ni väl hjälpas åt så gott det går alla tre. Sköt om dig och glöm inte att vila och pyssla om DIG ibland.
    Kraam,
    Barbara

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag tycker att det är jätte intressant att läsa om ert liv i Sydafrika! Jag har aldrig varit där, men det verkar vara ett vackert och intressant land med många ansikten. Ha det så bra1

    SvaraRadera