torsdag 29 mars 2012

Socker chock

Nu snart ska jag påbörja kriget mot socker och godis! Denna veckan går Eilika på holiday care på skolan. Hon trivs och har roligt. Jag däremot är inte riktigt lika nöjd!

När jag hämtade henne första dagen så berättade hon att hon ska ha pengar med sig. Så hon kan köpa godis som dom andra barnen. Jo, personalen säljer alltså godis till barnen! Eilika hade talat om att hon inte får äta godis så hon hade fått en påse med Niknaks, som hon tyvärr inte gillar. Ja,ja nästa dag fick hon i alla fall med sig R5 så att hon kunde köpa något. Saken var den att hon åt inte upp det hon köpt utan gick och käkade godis hela dagen sen. Och det är sånt där skitgodis dom säljer också. FULLT med socker och färgämnen. Blääää!

I går skulle dom till stranden och hon fick med sig pengar till glass men jag sa att hon inte skulle köpa godis. När vi kom till fritids, kl 8.30, så hade barnen redan köpt godis och satt och tryckte i sig. Och jag pratar inte en karamell eller så. Nej skålar fulla! Klockan halv nio på morgonen! Den svenska modern såg RÖTT! Jag pratade med Eilika om hur dåligt det var att äta så mycket godis. Hon nöjde sig med att inte äta godis denna onsdag för hon vill ha kvar sina fina tänder hela livet, sa hon. Och jag hade packat två klementiner i hennes väska så hon åt dom istället.

I dag packade jag ner massor med "godis" till henne! Hon fick blåbär, hallon, pyttesmå körsbärstomater, färska ananas bitar och färsk mango. Hon var mycket stolt och nöjd med sitt nyttiga godis. Ja, det är inte lätt att hålla sig till lördagsgodis när skola och fritis ger dom godis varje dag! Har pratat med rektorn men det får nog bli ett lite allvarligare snack med honom. Jag börjar nog med ett mail. På Julius skola finns det inte massa godis. Inte ens i tuck shopen för High School eleverna. Nästa år får Eilika handla i deras truck shop och där finns det bara godis och chips. Grrrrrr!

Kampen kan börja! Jag ska minsann informera skolan om vad som händer med tänder och hälsa om ungarna får i sig så mycket godis! Det hjälper ju inte att vi föräldrar packar nyttiga lunchlådor, som skolan rekommenderar, om skolan sen ger dom godis!

3 kommentarer:

  1. Jag forstar att du ar upprord, det skulle jag ocksa vara. Jag tror vi i Sverige jamfort med manga andra lander har en ganska strikt approach till godis och jag tycker det ar bra. I vara barns skola har man dock en "healthy food" policy dar chips och godis och kakor inte tillats i lunchladan och det saljs inget godis, dock muffins och juice men battre an rent godis.
    Jag minns nar Elias gick i skolan i Singapore och man sag vad en del barn hade i lunchladan: jello, chokladpudding, chipspasar!
    Lycka till med din "mission"!

    SvaraRadera
  2. Suck... Jag hade nog också blivit riktigt förbannad! Man tycker att kunskapen borde gått framåt oavsett land. Jag har gått i skola i Spanien, och där skickar föräldrarna med chokladfyllda muffins och chips som mellanmål, eller i bästa fall en baguette fylld med nutella...

    Sen kan jag i och för sig tycka att man i Sverige dragit hälsotrenden lite väl långt när ungarna dricker lättmjölk på dagis.

    /zaida

    SvaraRadera
  3. Åh gud..vi ska flytta till Kapstaden om några månader och detta med godis och chips är något som jag fasat för länge. Jag vet att jag definitivt kommer bli den "jobbiga" mamman som måste prata med lärarna och rektorerna jämt..
    Tipsa gärna om flyttfirmor (container) och andra saker man kanske glömmer att tänka på när man flyttar till SA!

    SvaraRadera