söndag 10 mars 2013

Vilken eftermiddag/kväll!

Gårdagen blev en dag vi sent kommer att glömma! Tyvärr!

Började som en helt vanlig lördag. Harald spelade golf på förmiddagen. Jag fixade och förberedde för våra gäster som skulle komma på eftermiddagen. Eilika och jag skjutsade Julius till kompisen Wakisa och sen släppte jag av Eilika hos Astrid för ridlektion. När Eilka red så var jag och handlade ett par saker till kvällens middag.

Hämtade Eilika som hade varit så duktig och ridit helt själv. Hon och Astrid red tillsammans båda två igår. I vanliga fall går Astrid med Eilika på hästryggen. Härligt att se hur lycklig och stolt Eilika var. Duktig tjej! Sen susade vi hem och enligt plan så skulle vi komma hem i princip samtidigt som våra middagsgäster skulle anlända.

Harald var hemma men inga gäster. Dom hade precis ringt och var utanför Hermanus! Alltså MINST 1½ timma försenade!

Vilka är då dessa gäster? Det är Haralds kusin med familj som är här på semester 1 månad. Tyvärr har vi haft lite svårt att få ihop det då Harald var tvungen att åka till Sverige och vi har haft gäster. Tanken var väl att dom skulle få bo här ett par nätter men det har ju inte fungerat. Vi fick veta väldigt sent att dom skulle komma så det var inte mycket att göra. Nu åker dom hem till Tyskland igen på torsdag så vår sista chans var en middag i går. Harald ringde i mitten på veckan och då var dom i Knysna. Jodå dom kommer gärna på middag. Harald gjorde klart för dom att dom tyvärr inte kan sova hos oss. Gästvåningen är ju upptagen av Haralds simmarkompis Dimitri som ska simma SA Masters Champs med Harald i Port Elisabeth nästa vecka. Vi sa att dom skulle komma vid 14.30 så att bad och lek skulle hinnas med innan vi skulle äta.

Så, klockan hann bli både 14.30, 15.30 OCH 16.30 innan dom kom! Helt klart en felkalkylering från deras sida av hur lång tid det tar att köra från Knysna till Simonstown. Vi trodde ju aldrig att dom skulle köra ända från Knysna samma dag! Jaja, jag hann ju förbereda maten väldigt noga. Ett dopp i poolen ville dom ha trots att dom var så sena. Vi hade satt igång grillen så det tog inte så lång tid innan vi kunde sätta oss att äta.

Nu är dessa människor väldigt olika oss och Harald har knappt umgåtts något med sin kusin. Hon uppvuxen i Tyskland, Harald i Sverige samt att hon är betydligt yngre än oss. Väldigt olika är vi helt enkelt! Så det blev en del, låt säga, intressanta samtalsämnen runt middagsbordet. Vi hann till desserten och så fick vi frågan frågan från mannen hur lång tid det tar att gå hemifrån oss till pingvinerna. Harald och jag såg ut som två stora frågetecken och undrade varför dom ville veta det. Vi sa att det tar minst en timma att gå. Jag ställde då frågan var dom skulle sova. Håll i er nu!

Dom skulle sova i BILEN!!!!! Två vuxna och 2 små barn, i en bil, på våran garageuppfart! Men hallååå!!! Dom hade alltså börjat leta något boende här i Simonstown området på lördag morgon som det lät på dom och inte hittat något. I dag är det ju den stora cykeltävlingen Cape Argus här och det är fullt med folk och alla vägar är avstängda. Så dom satte sig i bilen från Knysna utan att ha någonstans att bo samma natt. Intressant! Som sagt vi är väldigt olika!

Jag blev helt chockad! Och FÖRBANNAD! Så jag reste mig från bordet och gick direkt för att försöka hitta boende till dom. Klockan var nu 19.30 en lördag kväll. Fick reda på att dom hade ett dubbelrum kvar på hotellet här i Glencairn men dom ville inte boka in en familj i rummet. Shit! Finns ett annat boende nära här som jag inte kom fram på telefon till så jag satte mig i bilen och körde dit. Fullt! Hem igen och informerade Harald om att det fanns ett rum på hotellet och att familjen skulle ju kunna köra dit och prata med dom. Barnen är bara 5 år och en bebis. Gissa reaktionen! Mannen: -"Men jag har druckit vin så jag kan inte köra", kusinen: -"Hur mycket kostar det?". Harald höll på att svimma av och tog istället själv bilen och körde ner till hotellet. Han fick rummet och betalade. Sedan fick vi i princip slänga ut dom med ursäkten att det var läggdags för Eilika. Vit lögn. Vi skulle ju titta på Melodifestivalen, men ville inte ha kvar dom längre.

Ja, vilken kväll!Hade dom bara ringt oss innan och talat om att dom inte kunde hitta boende så hade vi ju kunnat löst det. Antingen hittat något och bokat eller planera och ändra om så att dom kunde sova hos oss. Nu blev vi ju helt och hållet tagna på sängen. Ja usch och fy!

Blev ett långt inlägg det här!

1 kommentar:

  1. Någon hade helt klart kallt räknat med att ni skulle husera dem, trots att ni inte kunde...

    SvaraRadera