torsdag 18 april 2013

Lååång semester

I går skickade jag med Eilika, om jag får säga det själv, ett MYCKET välformulerat brev till hennes rektor där jag bad om 3 veckors EXTRA ledigt för henne runt vinterlovet. Skrev hur viktigt det är för Eilika att spendera den tiden i Sverige för att bevara sitt språk och sin kultur. Och så är det ju faktiskt! Ja, för mamma och pappa också!

Idag fick jag ett litet meddelande från hennes fröken att ledigheten är BEVILJAD! Yes, yes, yes! Vi kommer alltså att vara i Sverige i 6 veckor i sommar! Eilika får ledigt 1 vecka före sitt ordinarie lov på 3 veckor och 2 veckor efter lovet. Så vi flyger ut lördagen den 15 juni (den biljetten bokades redan förra sommaren) och så susar vi hem igen någon gång runt den 26 juli. Hemresan har vi inte bokat. Det brukar vi göra när vi är i Sverige för att kunna boka returen tillbaka till Sverige sommaren efter. Hängde ni med?! Mina och barnens biljetter började ju så att säga med vår flyttresa hit. Då bokade vi tor för vi åkte till Sverige även den första sommaren. Får se hur det blir med Harald och Julius. Julius har lov en vecka till. Alltså han börjar inte förrän den 5/8.

Fröken har lovat att skicka med lite skolarbete till Eilika. Men hon kommer ju inte missa allt för mycket trots allt. Sista veckan innan lovet brukar det ju mest handla om att avrunda och första veckan efter lovet skall det mjukstartas. Vi är ju så fiffiga!

Så håll i hatten! The Krugers are on their way!

7 kommentarer:

  1. Hahahha Den där texten kunde jag ha skrivit själv vi åker också den 15 och får också sex veckor.
    Gabriella fast Bäckman

    SvaraRadera
  2. Perfekt! Om man ska ha så långa biljetter är det ju årsbiljetter som gäller, kanske resorna som utgår från Sverige är billigare än tvärtom? Låter jättebra, för er alla!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte riktigt hur det är med priserna faktiskt. Det blev ju så från början när vi flyttade ut i januari och åkte hem på semester i juni. Nästa tor blev då åter till SA i juli med retur juni året därpå. Vi åker ju i princip bara en gång per år.

      Radera
  3. Så bra! Då är ni väl på Aspö midsommarveckan, C och jag ska vara där hela veckan och jobba på stugan. Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajamensan vi lär vara på Aspö i Midsommar. Om inte något annat kommer upp förstås. Haha, det skulle vara första gången på typ 20 år i så fall! Men vi får se till att få en ROLIG Midsommar i år!

      Radera
  4. Härligt! Själv ska jag försöka boka min hembiljett under helgen. Planen är att åka första veckan i juni och sen tänker jag vara kvar i Sverige till någon gång i september! Jag har ju inte så många andra att ta hänsyn till än mig själv...

    SvaraRadera