tisdag 30 april 2013

Lite skryt

Eller kanske snarare lite stolt. Eller båda delarna faktiskt!

Just nu är jag mäkta stolt över min "lilla"  kille Julius (hmmm......17 år och 184 cm lång). Att fylla 17 var  visst ett stort steg i rätt riktning. Den 16-åriga gossen fick vi spunk på för det mesta men 17-åringen går från klarhet till klarhet! Exempel?

Jo, i fredags kväll skulle ju han och 3 grabbar på en privat fest i Noordhoek. Jag skjutsade dit dom och som det brukar vara på sådana här fester så drällde det av ungdomar ute på gatan. Jag hade bokat en taxi till killarna för upphämtning kl 00.30 för att slippa köra själv. Nyckel glömde jag lämna till Julius men den gömde jag på fiffigt ställe. Mr Kruger och jag gick och la oss vid 22.30-tiden och larmade på. Klockan 23.30 hörde jag att larmet stängdes av och efter stund kom Julius insmygande och meddelade att han var hemma (som regeln är). Va? Hemma en timma INNAN ens taxin skulle hämta dom? Jag smög upp och pratade lite med Julius. Festen hade ballat ur, som vanligt! Massa fylla och festen blev nedstängd av polisen (inte ovanligt trots att dom flesta ungdomarna inte fyllt 18). Julius och Lao tyckte inte det var så kul att stanna då det började bli massa slagsmål runt omkring huset där festen var. Så han ringde till taxi och bad dom komma och hämta dom. Två av killarna fick dom inte med sig (två 16-åringar) utan dom skulle hänga med någon annan hem (fast alla deras saker var hemma hos oss). Så summan av kardemumman: det fanns mängder av alkohol och jag vet att Julius drack lite men absolut inte mer än att han ringde och bokade om taxin, betalade taxin, hittade nyckeln, larmade av och låste upp och smög in utan att väcka lillasyster och kunde prata med sin ömma moder utan att jag märkte av om han var onykter eller ej. Ansvarsfullt! Bra jobbat!

Dagen efter sov Julius och Lao lääääänge. Dom hade tittat på film och spelat TV spel rätt sent. När dom väl vaknade så stekte dom båda ägg och bacon och plockade undan efter sig. Sen eftermiddag kom en taxi och plockade upp Lao och dom andra grabbarnas pyngel (dom bor ju alla på andra sidan bergen förstås). Julius plockade själv undan på nedervåningen. Ställde tillbaka sängar, tog ur smutsiga lakan och tog upp disken.

I söndags när vi andra var på Cheese Festival så hängde han en maskin tvätt, tog in tvätten när den var torr och satte igång diskmaskinen. Han gjorde sina läxor och städade sitt rum. Utan tjat eller gnäll!

Och on top of all this så fick jag en speciell hälsning till Julius på mailen, från Helena (som var här i lördags). Hon tyckte det var så trevligt att Julius kom och hälsade pratade med oss en stund. Han hade aldrig träffat Helena tidigare. Inte alla 17-åringar som gör det!

Jag är STOLT över dig Julius!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar