fredag 13 december 2013

Bästa någonsin

I går var det stora bakdagen! Till min hjälp hade jag två små tomtenissar; Eilika och Amy! Amy var med och bakade lussekatter förra året så i år var det dags för pepparkakor. Ja, det blev lussekatter också faktiskt.

I år fick jag till dom bästa lussekatterna någonsin. Körde mitt vanliga recept från Vår Kokbok och blandade saffran med 1 msk cognac och socker (här är det hel saffran, inte puder från ICA) som får dra ett par timmar. Så brukar jag göra. Tar fram saffranssmaken riktigt ordentligt. Kesella finns inte här men det behövs verkligen inte om man följer tipsen från Maud Onnermark på Go´Kväll. Smält INTE smöret utan blanda i det rumsvarmt i degen och låt degen jäsa i 2 timmar. Enkla knep som verkligen gjorde skillnad! Så saftiga lussekatter det blev!


Vår fina hustomte Olle har krupit fram igen. Vi fick honom av familjen Anderberg förra året och jag verkligen älskar denna tomte. Idefix tycker också att han är väldigt spännande och att han luktar gott. Höll på att gå illa i morse när han bestämde sig för att bekanta sig lite närmare med honom. Men jag hann rädda Olle i tid och Idefix fick sig en omgång. Nu går han omvägar runt Olle. Men dom är lite lika! Misstar ofta Olle för Idefix.
 

Djup koncentration vid pepparkaksbak.
 

Små mjöltomtar!
 

En del av pepparkakorna som blev resultatet av 1 kg deg. 
 

Detta kallar jag "muffintop"! Så blir det efter 2 timmar jäsning.
 

1 1/2 sats deg blev 64 lussekatter! Amy fick förstås med sig både pepparkakor och lussekatter hem. Och idag gav jag min pilates instruktör Amanda 1 flaska glögg, lussekatter och pepparkakor i julgåva. 
 


Efter allt bak så behövde tjejerna röra på sig. Det blev stusmattehopp. Idefix är gärna med och hoppar. Lite annat väder här än vi brukar ha i Sverige vid julbak!

 

Efter allt bakande så förtjänade jag 1, eller det blev nog 2, glas vin!

Idag har Julius gått sista dagen i skolan innan sommarlovet. Äntligen lov även för han! Och  jag har spenderat lite drygt 3 timmar i bilen. Skjutsa Julius till skolan, hämta Julius från skolan (däremellan pilates) och nu har jag precis skjutsat honom till Wakisa. Dom ska DJ:a på en fest i kväll. Puh!

Sen har vi klätt granen! Det är tradition att göra det på Luciadagen. När granen var klädd så kom vår egen Lucia med lussekatter och pepparkakor. Sången gick som en dans. Hon har ju tränat en del menar jag.


Tänk att man kan vara så stolt och lycklig över att få gå Lucia för mamma och brosan. I 25C värme och strålande solsken. 
 

Olle, gran, stjärna och ett turkost hav!

Vi har förstås även tittat på Lucia på SVT World. Jätte fint från Olus Petri kyrkan i Örebro. Men lite svårt att komma i stämning. Det blir ju svårt när solen skiner och det är så varmt. 

Nu ska snart Eilika och jag titta på Polar Expressen med Tom Hanks. Ni märker att vi verkligen kämpar med julstämningen eller hur?!

1 kommentar:

  1. Snälla, snälla kan du inte lägga ut hela receptet på lussekatter- ser fantastiska ut! Kram från H - som njuter på Mo & Rose i Robertson

    SvaraRadera