söndag 4 maj 2014

Inverdoorn- dag 1

Nu när den värsta chocken har lagt sig och livet börjar återgå till det normala, tja Eilika sover dåligt och är fortfarande rätt så orolig, så ska jag berätta om hur BRA vi hade det på Inverdoorn!

För er som vill veta MER så kan ni klicka på dom orden som är i blå text. Då kommer ni till länkar med info.

Vi bokade in oss på en övernattning och två game drives. I priset ingick då lunchbuffet vid ankomst, en game drive precis innan solnedgången, ett fika stopp under game driven där det bjöds på sangria och diverse snacks, 3-rätters middag serverad vid fint dukade bord vid deras "boma" (se bild nedan), övernattning i 3-bäddsrum på deras guesthouse, kaffe/thé/varmchoklad och liten kaka på morgonen, game drive i soluppgången och slutligen en stor engelsk frukost serverad vid poolen i solen! Maten var superb, safariturerna var helt ok (liten park och därmed inga jätte mängder med djur), boendet klart godkänt och hela stället i sig är jätte mysigt och charmigt. Allt detta till det facila priset 3775.- (R6075) för oss alla tre!

Sista biten, ca 30 km, färdas man på en rätt så gropig grusväg.

Det tog oss ca 3 timmar att köra till Inverdoorn. Stället ligger ca 60km från närmaste ort; Ceres. Mitt ute i Ceres Karoo ökenlandskap.

Tjusig skylt vid entrén till stället.

Vi hade precis svängt in mot Inverdoorn när vi blev mötta av Sydafrikas nationaldjur; springbock!

Eilika vid den goda lunchen som vi åt ute under ett tälttak.

Omgivningarna ser mer eller mindre ut så här. Själva anläggningen ligger nästan som i en oas.

Under taket bakom Eilika och Harald åt vi lunch.

Här sov vi!

Dom första djuren vi fick se på vår game drive var geparderna. Inverdoorn har ett program där dom föder upp den utrotningshotade gerparden. Dom 5 vi fick se var dom djuren dom använder vid uppfödningen. 2 geparder har dom ganska nyligen släppt ut i det stora reservatet och dom verkar klara sig fint. Dom vi fick se lever alltså i ett stort hägn.

Geparderna är i vanliga fall inte ett flockdjur. Dom lever ensamma,

Så otroligt vackra att se på!

Vi fick även se när dom gjorde ett "cheetah race". Honorna får inte ägglossning om dom inte har en viss kroppstemperatur (40C tror jag det var) och eftersom dessa lever i ett hägn så har dom ingen naturlig chans att bli så varma (genom att springa) så dom ger dom ett löppass 1 gång per dag.

Honorna får jaga ett bete på en 300 meters bana.

Kolla in rörelseschemat!

Det gick SNABBT!

Betet försvinner in bakom staketet och geparderna joggar tillbaka till pickupen där dom får mat. Häftigt att se!

En som verkligen ÄLSKADE att åka på safari! Sist vi var på safari så var hon bara 5 år och förstod inte så mycket engelska. Denna gången ställde hon massor med frågor till rangern och ursäktade sig med -"Jag är inte så stor så jag vet inte så mycket!" Jubel i jeepen!

Vi såg bufflar, som tillhör The Big Five!

Den mindre vackra men ändå fascinerande wildebeest (eller gnu).

Två noshörningar har dom i reservatet.

Harald ser ut att njuta av tillvaron! Snygg keps har han också! Eller hur pappa?!

Det vackra landskapet och kvällssolen lyser på bergen.

Behövlig paus! Det var otroligt torr luft och jag var jätte törstig. Lite sangria och tilltugg gjorde susen.

Eilika med sin nyfunna kompis Selma, 10 år och från Amsterdam! Tvillingsjälar trots 2 års åldersskillnad!

Flera springboks.

Giraffer i solnedgången. Vi fick se fler giraffer dagen efter så det kommer fler bilder i inlägg nr 2.

Afrika i solnedgången!

Det här är en boma! Alltså eldstad som man sitter runt och så skyddande väggar bakom.  Vi satt och åt middag vid borden runt eldstaden. Efter middagen så avslutade vi vårt vin nere vid brasan.

"Twinsies!"

Fortsättning följer i nästa inlägg!