fredag 16 maj 2014

Snabbvisit

I går stävade 3 krigsfartyg från främmande land in i Simonstowns hamn! Alltid lika roligt och spännande med "besök"! Med tubkikarens hjälp (den används flitigt Elke och Ganno!) kunde jag konstatera att dom tre besökarna kom långväga ifrån, närmare bestämt från Turkiet!

Hann inte med att fota alla tre när dom kom in. Den första kom på morgonen när jag körde Eilika till skolan så den hade redan lagt till när jag kom hem igen och kunde fatta kameran. Besöket bestod av fregatten F495 TCG-Gediz (den största och första som alltså inte fastande på bild), fregatten F245 TCG Orucreis  och korvetten F511 TCG Heybeliada.

 

Alla Simonstowns 4 bogserbåtar hade fullt upp!

Så idag vid lunchtid så gav dom sig av igen! Alla tre. Det var verkligen en snabbvisit. Vid avfärd lyckades jag få med den stora fregatten i alla fall.

 


Hej då för denna gång!

Strax efter "bautarna" (båtar på Karlskronitiska) lämnat så hörde jag en polisbil, med sirenerna på, som kom körandes nere på Main Road. När den var precis nedanför vårt hus så hörde jag en dov smäll och tittade ut. Polisbilen hade kört rätt in i baken på en stackare! Vägen är tvåfilig och den stackars gubben (ja,det var en lite äldre man) hann väl inte flytta på sig. Polisbilen verkade ju inte ha så värst bra koll heller!


Rätt mosad bil! Den lilla vita bilen måste ju ha studsat framåt vid smällen. En polisbil med sirenerna på kör ju oftast inte så värst sakta. Även polisbilens motorhuv blev rätt skrynklig.
 

Strax efter krocken så gick föraren ut ur bilen och lutade sig mot den men jag tror dom fick in honom i bilen igen sen. Efter en stund kom ambulansen och dom la honom på en bår. Han fick sig nog en rejäl smäll! :(


I bakgrunden, av allt elände, så visade sig en bred och klar regnbåge!

Det är sällan tråkigt när man tittar ut genom våra fönster! Alltid händer det något!

1 kommentar: