tisdag 23 september 2014

Ebola

Jag har fått frågan ett par gånger om vi är oroliga då vi är så nära ebola epidemin. Svaret på frågan är NEJ! Här ska ni få lite perspektiv som förhoppningsvis förklarar varför vi inte är oroliga.

  • Vi är INTE nära ebola epidemin. Afrika är STORT! Mycket större än dom flesta utanför kontinenten tror.
  • Liberia, som är värst drabbat, ligger ca 5365km från Kapstaden!
  • London ligger ca 5168km från Liberia.
  • Republiken Congo, som är det närmaste landet med kända fall av ebola från oss, ligger ca 3760km från Kapstaden.
  • Sverige ligger ungefär lika långt från tex Libyen (vilket inte känns så nära eller hur?!) med 3763km.

Så vi oroar oss inte alls, mer än dom på norra halvklotet, för att vi ska drabbas av ebola här i Sydafrika. Däremot är det fruktansvärt det som händer och rejäla krafttag behövs för att stoppa epidemin!


7 kommentarer:

  1. Hahaha men hjälp! "Afrika som Afrika" eller hur tänker folk där...? Jag brukar rekommendera jordglob, ger lite bättre perspektiv än de där platta världskartorna där plutt-Europa ser enormt ut! Sydamerika är till exempel 11 ganger större än Grönland...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du ser! DET hade jag ingen aning om! Det ÄR svårt med avstånd och perspektiv. Jag har själv dålig koll på tex Sydamerika. Samma med Afrika innan jag flyttade hit. Och du har helt rätt, en jordglob är nog rätt smart. Kanske ska investera i en!

      Radera
  2. Jordglob är verkligen roligt att ha.

    SvaraRadera
  3. Hej, Vad skönt att ni inte känner er ett dugg rädda eller oroade rädda som man gör här i USA där det talas om att det kan spridas via flyg till exempel. Man är också oroad över att den militärpersonal från USA, ca. 3000, som sänds till regionen för att hjälpa till med att få bukt på viruset skall återvända och smitta folk här hemma.

    Jo, jag vet att Afrika är en stor kontinent då jag själv har bott i Johannesburg i Syd Afrika, samt jobbat i både Kenya och Sudan. Men kartan var intressant!

    Ha det så gott!

    Mvh, Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tyvärr är det väl så att media blåser upp allt i gigantiska proportioner nu för tiden. Det var ju samma sak när det fanns Sars i Kina 2002 och mul- och klövsjukan i Storbritannien. Alla blev vettskrämda.

      Vi följer som sagt var nyheterna som i resten av världen och mycket mer kan man ju inte göra tyvärr!

      :)

      Radera
  4. Du har nog rätt i att media skrämmer upp folk i onödan. Därmed inte sagt att det inte behövs åtgärder. Håller med dig!
    Vilken bra karta! Där fick jag lite perspektiv i alla fall. Har aldrig tänkt på det på det viset! Att både Kina, Indien och USA får plats så lätt är verkligen imponerande och får mig att tänka "jahaaaaaaa, hade jag ingen aning om", hehe!
    Kul!

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt bra kartbild! Ibland behöver man få lite perspektiv på tillvaron, om inte annat för att förstå hur pluttigt Europa är i förhållande till övriga världen...

    SvaraRadera