tisdag 18 augusti 2015

Lobtailing till middag

Snacka om att man blivit van whale spotter över åren! I går när Eilika och jag satt oss ner vid matbordet och hade just börjat äta så tänkte jag precis säga till henne att -"Idag kommer vi inte kunna se några valar i alla fall!". Anledningen till att vi inte skulle kunna se några valar just vid denna middagen (jo, valsäsongen har börjat och då ser vi ofta valar från middagsbordet) var att fönsterrutorna var helt igenimmade från pasta kokning och det blåste ganska bra så att det var vita gäss på havet (svårare att se valar då). 

Men jag hann inte säga min tanke förrän jag av någon oförklarlig anledning ser just en valstjärt slå, precis till vänster om vraket Clan Stewart. Vi studsar upp från bordet och försöker torka rutan med lite hushållspapper, utan någon större framgång. Öppnar istället ett fönster och ser då hur en gigantisk val slår och slår med sin stjärtfena! Den fortsatte och jag ville ju förstås få detta på bild. Eilika fick hålla ögonen på valen och jag skyndade mig att ta fram kameran och byta objektiv. Sa till Eilika att när jag väl är redo med kameran så har den säkert slutat. Lagen om all jävlighet, ni vet! Men nej inte denna gång! Denna val roade sig kungligt!

Jag hann ta massor med foton och kunde även gå ut på gräsmattan för att få några. Och jag ringde in till grannen Sally och sa till henne att titta ut. Ja denna val höll säkert på i 10 minuter! Har aldrig sett något liknande. Ja, jag har aldrig sett en val som slår med stjärten över huvud taget. Spyhopping (när dom tittar upp över vattenytan) och breaching (hoppar flera gånger på rad) har jag sett, men inte lobtailing!








Mycket kraft i den valstjärten!

2 kommentarer: