fredag 1 juli 2016

Semester

Det har varit lite stressigt senaste tiden, framförallt för Harald. Många, ja faktiskt dom flesta, tror att vi åker hem till Sverige för att ha semester. Semester?! Vad är det?! Som egenföretagare och entreprenör har man inte semester. Hemma i Sydafrika har vi det mycket lugnare än när vi är i Sverige. När vi är här så drar alla i Harald och det finns massor för honom att styra upp. 

Senaste veckan har i princip all energi gått till seniorboendet vi håller på att bygga nere vid färjeläget på Aspö. 12 hyreslägenheter i form av fristående hus. 9 lägenheter är klara. Två fyror besiktigades i förrgår, jag städade ur båda husen igår (mycket byggdamm blir det) och igår eftermiddags flyttade dom in i den ena lägenheten och idag flyttar dom in i den andra. Men innan dess har det varit tämligen hektiskt för Harald att få allt klart och på plats. Inte lätt att jobba med svenska hantverkare! Vi har "våra" polacker som bygger (och dom jobbar tills det är klart, går inte hem för att klockan är fyra) men rörmokare och elektriker är svenska företag. Snacka om skillnad! Nej, jag ska inte gå in närmare i ämnet. Man blir bara irriterad och så riskerar jag väl att få massa skit för att jag gnäller.



I övrigt så blommar våra klätterrosor rysligt vackert!
 

 Eilika Skypar med Amy. Amy är fullt uppdaterad om vad som händer i Eilikas liv, trots att dom nu befinner sig på varsin sida om jorden.


Eilika knasluva!
 

Glasspaus på trappan. Hallon och saltlakritsglass! Mums!
 

I onsdags åkte jag in till stan för att göra lite ärenden. Jodå, det regnade när jag åkte ut till ön igen.

Vi bjöd byggarna på grillmiddag i onsdagskväll. Dom åker hem till Polen idag för en månads välbehövlig semester. Och vi fick ju strålande grillväder. NOT!
 

 Gissa om Harald saknade sin braai i Sydafrika! Och vädret!


 


 Mamma och pappa kom också på grillkväll. Trevligt!

Denna lilla sötnos tittade upp på mig när jag drog upp rullgardinen i morse. Han/hon äter nedfallna kronblad från jasminen. Inte så värst rädd! Jag hann både hämta kamera och byta objektiv.



Fuktigt kronblad på mulen! Sötnos!


Nu behöver vi inte kratta! 

Nu sitter maken och jag i bilen på väg till Kastrup för att flyga till Budapest över helgen. Bara han och jag! Eilika bor hos mormor och morfar i 3 nätter. Fast i natt sov hon i församlingshemmet! Sommarkyrkan avslutar veckan med sleep over! Mormor och morfar får ett mycket trött barnbarn på halsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar