fredag 19 augusti 2016

Det blommar

Hela 17 olika blommor gick jag förbi igår när jag gick min vanliga runda med Idefix! Våren är på väg och härifrån och upp längs västkusten blommar det för fullt. Alla av följande blommor är vilda blommor, alltså inte planterade. Det finns en otrolig mångfald av blomarter här. Nästa söndag ska vi köra upp längs kusten och titta på dom riktigt stora blomfälten. Om det är fint väder det vill säga. Är det mulet så är inte blommorna utslagna.

Här har ni ett gäng med bilder på några av dom blommorna som blommar i vårt närområde. Jag har inte koll på vad alla heter tyvärr.



Vilda kallor är häftigt! Kliar i fingrarna att plocka men här finns ingen allemansrätt!






Dessa vilda pelargoner!




Lite suddig bild men jag kan lova att jag slängt massor av bilder. Det blåste halv storm och blommorna behagade inte vara stilla!



Blommande harsyra.


Dessa små vackra lökväxter doftar helt underbart!




Dom här blommar en masse men tyvärr var det sen eftermiddag och mulnade på lite så blommorna stängde sig. 


Men ni får ändå en idé om hur det ser ut, trots att dom inte visar sig från sin vackraste sida.


Och så det lilla kortväxta lupinen.
 



Och massor med krasse! Vår trädgårdsmästare tycker jag är helt knäpp som satt frö med krasse. Det är ogräs enligt honom!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar