onsdag 3 augusti 2016

Från en kontinent till en annan.........

.......från en världsdel till en annan, från ett land till ett annat och från sommar till vinter! På ca 24 timmar! I söndags flög vi hem till Sydafrika!



Eilika gungar en allra sista gång på Aspö innan hon kliver in bilen för att påbörja resan hem till Sydafrika


Det sista Harald gjorde på förmiddagen innan vi åkte var att rensa det allra sista ogräset på gången!

Harald körde oss till Köpenhamn för att sedan själv flyga till Warszawa. Julius åkte med samma färja som oss in till stan. Han flyttade hem till sin lägenhet efter sin semester. Började jobba igen i måndags. Även mamma och pappa åkte in med samma färja. Dom hade ärenden i stan. Så det stora avskedet blev i solens sken på Aspö. Men vi ses ju snart igen! Jo tårarna satt inte långt inne när jag kramade Julius. Jag erkänner! Men jag lyckades hålla mig!
 

Mamma och Eilika nere vid färjeläget. 


Hej då Aspö!
 

Över Öresundsbron så sjönk temperaturen och regnet kom!
 

Mellan Köpenhamn och Doha hade vi tre säten för oss själva! 
 

Godnattpuss via Whatsapp till pappa!

Resan gick snabbt och bra. Eilika somnade ganska omgående när vi lämnade Doha. Då var klockan strax efter 02.00! Sen sov hon ända till 08.45. Så hon fick till dryga 6 timmars sömn. Jag lyckades inte lika bra. Mannen i sätet bredvid inkräktade en del på mitt utrymme så jag satt ganska trångt. Men jag slumrade lite då och då. Husvakten hämtade oss på flygplatsen i min bil. Gick galant att köra vänstertrafik igen efter 6 1/2 veckors högertrafik!
 

Hemma väntade en mycket glad hund!
 

Simonstown visade upp sig i det fantastiska vädret!
 

Eunice var i full gång och väldigt glad att vi var hemma igen!
 

Denna killen har växt rejält men har pälsen full med otäcka tovor. Han ska till veterinären i morgon och få hjälp att avlägsna dom.
 

Väskorna uppackade redan första dagen! Ja det ligger saker lite här och var som ska plockas undan nu, men ändå. Idefix och jag myser framför TV:n och brasan! 



Tisdag morgon släppte jag ut morgon patrullen!
 


 En av dom patrullerande fångade en inkräktare!


Jag tyckte bytet kunde stanna ute men det tyckte inte Caesar!
 
 

 Så var det det där med inomhustemperaturen på vintern!


Vinterlovsfrukost! I morgon börjar skolan! Ja detta var igår, nu sover skolbarnet fortfarande.




Jag träffade på en inkräktare i trädgården som de patrullerande missade! Kolla in frillan! Och storleken!
 

Man blir sömnig av en spännande morgon när i alla fall delar av familjen är hemma igen.  


Förmiddagskaffe i solen på altanen! Det blev även lunch ute i värmen.
 

Upptäckte ett nytt "offer" på plattorna!
 

Vår mästerjägare!

På eftermiddagen i går var det Öppet Hus i skolan. Eilika fick veta vilken klass hon kommer i och träffa sin nya lärare. Träffade förstås även flera av hennes kompisar. Bland annat bästisarna Aubrey och Gigi. Eilika nöjd med både lärare och klassen. Trots att tvillingarna är i den andra klassen. Men dom träffas ju på rasterna och har en del ämnen i hop så det är lugnt. Dom är ju bara runt 15-17 elever i varje klass.


Tillbaka till trafiken över berget! Det tog oss en dryg timma att komma hem. Det tar annars ca 25 min, utan trafik!
 

Eftermiddagspromenad med Idde och regnmolnen drar in!
 

Kolla vilka fina muggar våra husvakter ska få som tack! Ja dom får betalt också förstås!
 

I går blev det middag på Dixies! Förstås! Eilika fick en pizza med "extremely little cheese" som Julius tycker om. NOT!

När vi tittade på Balansen på Skansen så kom regnet! Jisses vad det regnar i Afrika! 20mm blev det under kvällen och natten! En mycket blöt katt kom in efter ett tag. Han blev ordentligt torkad och borstad och sen la han sig i Haralds fåtölj framför brasan. 

Det var rapport om våra senaste dagar! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar