torsdag 16 december 2010

Nu är det Jul, här i vårt hus!

Idag har barnen och jag haft julstök och julbak hela dagen! Eilika tyckte dock inte att vi "stökade" så mycket. Vi städade mer tyckte hon. Hon har en poäng där!

Först sov vi LÄNGE i morse. Eilika vaknade inte förrän klockan var över 9. Julius väckte jag strax efter 11. Så skönt!

Vi började med att bakade vi "tusselutter", alltså lussekatter, fast på Eilikas språk. Lite svårt med svenskan ibland! Sedan tog Julius in granen och satte i ljusen. Båda barnen hjälptes åt att klä den. Jag fick sätta i glittret.

Efter det var det lunchdags. Det blev nudelsoppa och vattenmelon och jordgubbar till efterrätt. Mycket passande när det är sommar och funkar utmärkt till julstök!

När vi laddat batterierna igen var det dags för pepparkaksbak. Men så tråkigt det är att baka pepparkakor! Tur att man glömmer varje år. Julius bangade baket men åt gärna degen. Eilika och jag bakade ett gäng plåtar men en stor klimp deg finns kvar i kylen. "Ät-deg"! Sedan började jag ta fram lite mer julpynt.

Vid 16-tiden kom Minna och Fredric förbi på fika och nybakat. Klockan gick och jag kom på att mina barn kanske behöver lite mat också. Inte bara deg och lussekatter och pepparkakor! Så vi gick till Dixies med Minna och Fredric och åt middag.

Nu är det sista pyntat och granen står så grön och grann i stugan. Lite bilder nedan. Tyvärr bråkade det lite för mig så ordningen blev hipp som happ. Men, men....

Julius sätter i ljusen. Bra tålamods träning för en tonåring ;)

Bakverken!

Lunch med vattenmelon och jordgubbar.

Gran, katt och tomteluvor.

Tur att man har öron så att inte luvan åker ner!

Eilika, mästare på att rulla "tusselutter"!

Storebror behöver träna lite mer.

Visst är dom söta?! Mina små nissar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar