lördag 7 juli 2012

I goda vänners lag

I torsdags var jag i Karlshamn på lång lunch med min goda vän Helene. Det var allt för många år sedan vi träffades och pratades vid. Men nu gjorde vi äntligen slag i saken. Och vi pratade och pratade så det blev verkligen en lååååång lunch. Vi hade det så trevligt! Vi bestämde att vi ska försöka träffas igen innan jag åker hem till Sydafrika. Härligt med vänner som man pratar med om allt fast man inte träffats på länge! Jag hade kameran med mig men glömde helt bort att ta kort!

Helene och jag lärde känna varandra när vi båda jobbade på SJ Resebyrå på torget i Karlshamn. Detta var då 1988 tror jag! Jisses, det är 24 år sedan! Vi har båda hunnit med både det ena och det andra sedan dess! Måste erkänna att vi nog tappade varandra ett antal år men nu med Facebook så är det ju så mycket enklare att hålla kontakten. Jag hoppas att Helene med familj kommer och hälsar på oss i Sydafrika snart. Det vore så roligt!

Även i går spenderade vi eftermiddagen och kvällen med goda vänner. Haralds simmarkompisar Thomas och Uffe med sina familjer kom ut på fika och middag. Killarna har träffats varje sommar i  i alla fall 6 år räknade vi ut. Och dom senaste 3 åren har även familjerna fått hänga på. Så för två år sedan var vi hos Uffe och Anette, förra året hos Thomas och Catherine och i år hos oss. 

Vi hade trevligt som vanligt! Eilika och Axel lekte för fullt. Dom badade 4 gånger! Vi vuxna åt och drack och pratade och pratade. I 7 timmar! Ja, så trevligt hade vi det! Ser redan fram emot nästa år!





4 kommentarer:

  1. Hej Gabriella! Vi har säkert träffat på varandra någon gång. Jag är från Karlshamn och i mitten och slutet av 1980-talet jobbade jag på Energiverket i Karlshamn. Vi bokade alla biljetter på SJ:s Resebyrå och det var jag som hade den kontakten.

    Dessutom som om inte det var nog, så har jag nästan släkt på Aspö. Nej, inte jag men min mammas livskamrat, under många år, kom från Aspö. Lennart som han hette var släkt med Pelle och Alice (efternamnet vet jag inte). Jag tror Pelle var Lennarts morbror men eftersom varken Lennart eller min mamma lever längre kan jag inte fråga.
    Blekingehälsningar
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snacka om att världen är liten! I alla fall bloggvärlden! Ska kolla med pappa om han känner till namnen från Aspö!

      Radera
    2. Anna,

      Har frågat pappa! Och Pelle kallades Pelle Linné och jag vet var han bodde! Pappa känner till släkten mycket väl. Han måste bara fundera ut om han vet vem Lennart var.

      Ni får komma och hälsa på om ni är i Sverige någon sommar när vi är här!

      Radera
  2. Spännande, när du säger det kommer jag ihåg att Pelle kallades Linné. Jag träffade bara honom och Alice bara en gång och det var hemma hos mamma och Lennart.

    När det gäller Lennart flyttade han nog från Aspö redan i mitten eller i slutet av 1940-talet. Han flyttade till Karlshamn och började jobba på SJ-verkstaden. Lennart skulle fyllt 85 år i år.

    SvaraRadera