söndag 11 september 2016

Skiftbyte

Jaha, då är jag tillbaka, sedan i tisdags, i Sydafrika igen! Hade som sagt var väldigt gärna stannat i Sverige men nu var det dags för skiftbyte. Harald flög hem till Sverige för att ge Julius lite välbehövligt stöd och jag fick ta över uppgiften som ensamstående (tillfälligt förstås) förälder till Eilika och alla djuren!

Sedan jag har varit tillbaka så har vädret varit rätt så ruggigt. En del regn och dramatisk himmel. Men naturligtvis även en hel del sol!


Nästan hemma! Harald och Eilika hämtade mig på flygplatsen i tisdags.

Harald lät Eilika missa skolan en dag så att vi skulle kunna vara tillsammans innan Harald flög på onsdagen. Mysigt!

Onsdagsmorgonens promenad var blöt! Det regnade rejält. När vi körde förbi stora fältet på väg till skolan så var det faktiskt uppehåll, men 10 min senare när Idde och jag hoppade ur bilen så vräkte regnet ner. Det var jag och en skotte som trotsade regnet med våra hundar. Sydafrikaner går inte gärna ut när det regnar.


Så grått det kan bli!


Men "Snyggve" var nöjd och glad! Fick ju en härlig "rub down" av matte i bilen efter promenaden!


Iklädd parkas och gummistövlar men byxbenen blev tämligen dyngsura!

Strax efter lunch skjutsade jag Harald till flygplatsen och på vägen därifrån stannade Idefix och jag i Bishopscourt där vi tog en härlig promenad. Vi hade lite tid att slå ihjäl innan det var dags att hämta Eilika. 


Så spännande med nya omgivningar och dofter!


Och vilken lycka; VATTEN!





Vackra blommande buskar.



Dom där ekorrarna var VÄLDIGT spännande!


Precis innan vi kom tillbaka till bilen så hittade Idefix förstås en lerpöl som han bara måste lägga sig i!


Inte så vit längre!


Men.....när Eilika red så gick vi en promenad på the Common och då fick han chansen att tvätta av sina leriga ben!
 

-"Kommer Eilika genom den där grinden snart tro?!"


Harald hann precis åka så var hans stol plötsligt upptagen av en annan lurvbulle!

Veckan som var, var Spirit Week i skolan. Högstadie- och gymnasieeleverna klädde ut sig enligt olika teman för varje dag. På torsdagen fick även dom yngre barnen hänga på. Temat var blue and gold accesories (skolans färger) och på eftermiddagen var det pep rally i Parthenon. Allt för att höja känslan av gemenskap och tillhörighet.


Eilika hade sin nallemössa på sig. Skolans maskot är en grisslybjörn. Go Grizzlies!


Och så blå och guldiga snoddar i håret! I övrigt skulle dom ha sina skoluniformer på sig.

Torsdag landande Harald i Köpenhamn och blev hämtad av sonen. Torsdag var även Haralds födelsedag! Eilika var ju inte jätte glad att han inte var hemma på sin födelsedag men vi ska fira ordentligt när han kommer hem istället.



Lysande orangea blommor i vår trädgård!


Är man snygg så är man!


Väldigt häftig färg på vattnet dagen till ära!


Och dramatisk himmel på andra sidan bergen.


Vi flaggade för Harald, trots att han inte var här!


Och festade med hemgjorda hamburgare till middag!

Helgen segar sig på, men började väldigt trevligt! Eilikas bästis Amy och hennes mamma och lillasyster kom på middag. Flickorna lekte och Lee-Ann och jag drack vin och pratade. Amy stannade sedan kvar och sov över. I går lekte flickorna ända till klockan 2 på eftermiddagen. 

I dag får det bli tvätt och lite fix. Förbereda för en ny vecka.




1 kommentar:

  1. Hej,

    Jag förstår att du ville stanna i Sverige...Ju äldre jag blev under åren utomlands ju mer ville jag vara i Sverige.

    Ni bor helt fantastiskt vackert! Pampig natur! Sydafrika är så otroligt vackert och speciellt vid havet. Har fina minnen från Durban och Cape Town.

    Ha en fin dag!

    Kram, Anneli

    SvaraRadera