torsdag 29 september 2016

Regning vår

September är ju vårens första månad i Sydafrika. Men i år har det varit en rätt regnig vår än så länge. Det regnade i slutet av förra veckan och i lördags, fint i söndags, men på kvällen kom regnet igen. Sen har det faktiskt kommit en eller fler skurar varje dag den här veckan. Och riktigt kyliga vindar på det. Men jag klagar inte! Regn behövs! Det är fortfarande oroväckande låga nivåer i dammarna och snart är sommaren här. Stor risk för vattenbrist!

I söndags, när det vackra vädret visade sig, så passade jag på att testa vår nya "leksak"! Jag spolade av plattorna vid solstolarna på framsidan med vår nya högtryckstvätt. Vilken skillnad det blev!


Ja ni ser vilken sida jag rengjort va?
 

Eilika hjälpte till att spola bort den lösa smutsen efter jag kört med högtryckstvätten.
 

Efter lunch satte vi tänderna i årskurs 5´s svenska! Nu gäller det att Eilika jobbar på duktigt så att hon lätt kan börja 6:an i en svensk skola nästa år.
 

Lärarassistenten var lite närgången tycker jag!

Annars har veckan varit låååång och dryg hittills. Vi väntar och längtar efter Harald. Men i morgon landar han! Äntligen!
 

Caesar visade sin kärlek till matte genom att som omväxling ta in sin nyfångade skatt i tisdags. Det regnade ju! Tack så mycket Caesar! I love you too!
 

Största knäppskallen i familjen!

I går tog Idde och jag en härlig strandpromenad på morgonen. Makalöst vackra vågor! Det kom även några regnstänk mellan solstrålarna.
 


 

Kolla in färgen på vågorna!
 


Och vilken kraft!
 

Inte så värst trångt var det heller! ;)


Vovve i himmelriket!

Inspirerad av bästisen Amy, som plattar sitt enormt tjocka och vågiga hår med jämna mellanrum (för att det ska bli lite mer lätthanterligt), så plattade jag även Eilikas hår i går kväll. Det tog ca 20-25 minuter att gå igenom hennes hår. För Amy tar det mellan 1-2 timmar tydligen. Hon var i alla fall mycket nöjd! Frågan var nu om det skulle hålla över natten?!



Titta så fint det blev!

Och jo det höll! Hon var så nöjd när och gick in i skolan i morse. Att locka hennes hår är däremot hopplöst. Hon har många, tunna, fina och mjuka hårstrån. Lockarna ramlar ur lika snabbt som dom hamnade där. Gör detsamma hur mycket tid, smet och klet vi använder. Så krusa genom många flätor och så platta med plattång, det är grejen för Lilla E!

I morse var Simonsbay full av segelbåtar. Lite förvånande en torsdagsmorgon! Men jag Googlade när jag kom hem efter morgonpromenaden och det var startskottet för Sydafrikas äldsta havskappsegling; Mossel Bay Race! Starten gick kl 09.00 och dom skall segla från Simonstown till Mossel Bay. Den allra första havskappseglingen gick av stapeln 1955. En mäktig syn när dom stävade ut för att runda Roman Rock och sedan fortsätta ut till havs.




Vackra färger!
 


Färgmatchar med Roman Rock (fyren)!

Dom flesta båtarna beräknas gå i mål i Mossel Bay sent i morgon kväll!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar