lördag 10 september 2016

Snabbvisit

Förra veckan åkte jag till Sverige på en snabbvisit. Ärende på IKEA (för att möblera gemensamhetshuset i Silverbyn (seniorboende vi bygger på Aspö)) samt lite mamma- och sontid med Julius. Åkte på måndagen och kom hem i tisdags.


Tog en Uber taxi till flygtaxin så att Harald skulle slippa köra fram och tillbaka.


Det blev Qatar Airways även denna gång.



Tåg från Kastrup till Karlskrona!

Kände att nu var jag verkligen hemma! Skön känsla att känna igen all växtlighet och till och med veta vad träd och buskar heter.


Trött ensamresenär på tåget! Blev inte många timmars sömn under resan.


Framme i Karlskrona vid vår alldeles egna station (jo, vi äger stationen)!


Rask promenad till färjan för vidare färd ut till Aspö.


Snacka om svullna fötter efter den långa flygresan!


Fantastiskt väder på Aspö!


Mogna björnbär!
 

Vacker eftermiddagshimmel på väg ut till Aspö, efter en eftermiddag hos Julius.

Efter ett annat besök hos Julius så fotade jag min promenadväg från hans lägenhet till färjan. Karlskrona är en vacker stad!


Amiralitetskyrkan


 Marint tema överallt.


Residenset! Här bor Landshövdingen.


Vacker dörrkrans gjord av rönnbär!


Maffiga befästningar.


Karlskronas grundläggare Erik Dahlberg.


My ride home!


Fyren Karlskrona Nedre på Stumholmen.


OM jag någon gång skulle bo i en lägenhet i Karlskrona så skulle jag vilja bo i mellanlägenheten med balkong till höger i bild! Makalös utsikt över Karlskronas inlopp!


Hans Wachtmeister blickar in mot staden han lade stadsplanen till år 1683!


Inte mycket plats för väggar mellan alla fönster!


Vacker björk!


Utsikt från "busshållplatsen". Eller snarare båthållplatsen.


Tack och godnatt!


Lite kontorsjobb hann jag även med.


Bästa lunchbesöket!



Lavendelhäcken fick ny höstfrisyr!



Kaffepaus på trappan.....


.....med tvätten på tork som utsikt!

På fredagskvällen bjöd jag Julius, faster Anette och kusin Karin på middag. Mycket trevlig kväll!


Avdukat och undanplockat! Godnatt!


Lördag var det storshopping på ICA Maxi med Julius!


God Caesarsallad med räkor. Fast dyrt! Jämfört med Sydafrika alltså!


Söt-Göte! I sin ASICT Senior jacka!


Tant blev alldeles trött av att hänga med ungdomen!


Söndag bjöd Julius mormor och morfar, och mig förstås, på fika i sin lägenhet! 
Äntligen blev det av!


When in Sweden så måste man ju besöka återvinningscentralen!


Vår vackra väg! Den har ni sett många gånger förr men det är ju så fint!


Lyxade till det på söndagskvällen. I min ensamhet! Men det var både gott och skönt!


Sista kvällen. På måndagen flög jag till Sydafrika igen!

Hade lätt kunnat stanna längre men jag måste hem och byta av Harald, som nu är i Sverige! Han och Julius ska ha några jobbveckor tillsammans. Eilika och jag får streta på här på sydliga breddgrader!


1 kommentar:

  1. Det var verkligen en snabbvisit - men det såg ut som en jättehärlig sådan.

    SvaraRadera