torsdag 24 september 2009

Visumansökan och katt flytt

Denna veckan har vi ägnat mycket tid åt att fylla i visumansökningar och gjort läkarbesök.

Jag har fyllt i fyra visum ansökningar med massa uppgifter. Mycket kryssa och fylla i! Bifogat visumansökan foton av oss, personbevis på engelska, bekräftelse på att J är accepterad till sin nya skola och registreringspapper för vårt Sydafrikanska företag. Separat skickas utdrag från belastningsregistret, häslorapport från läkaren och en skiss över vårt företag i Sverige med sina dotterbolag (H har inte hunnit få till det ännu).

Jag åkte in till Hötorgsskrapa nr 2 i tisdags eftermiddag med en trulig 13-åring och en disträ och envis snart 4-åring. Fantastiskt sällskap! Vi tog hissen upp 2 trappor till Dr Sigge Fridstrand. Han satt i en liten konstig och sparsamt möblerat kontor. Lite halväcklig farbror men snäll. Inte den modernaste typen. Han skrev med filtpenna, mycket långsamt, på vanliga A4 papper. E frågade mig -"Var är hans dator?". Ja det kunde man ju undra! Remisserna skrev han på en gammal skrivmaskin (elektrisk dock!). E undrade vad det var för maskin. Stackars barn.

Undersökningen gick snabbt och enkelt Lyssna på hjärta och lungor och ta blodtrycket på J och mig. På E lyssnade han bara lite försiktigt på hjärtat och konstaterade att även hon var frisk. Även nallen fick sitt hjärta avlyssnat så nu kan även han flytta med.

Jag fick remiss till lungröntgen och lodprovstagning. Tänkte först gå över Kungsgatan och göra det med detsamma men när vi kom utanför dörrarna la jag den idén på is. Trulig tonåring och grinig snart 4-åring funkar dåligt på lungröntgen och blodprovstagning. Det blev en korv till E och varsin kaffe latte till J och mig istället och sedan raka vägen hem med T-banan.

Igår åkte jag helt själv in till stan och tog mina prover i lugn och ro. Sedan en sväng till Bruka Design (när jag ändå var i stan!) och ett "studiebesök" på Waynes Coffee på Drottninggatan. Helt ok men Chai Latten var lite mesig i smaken. Men ska vi starta Waynes Coffee så ska där vara rent, snyggt och ordning och reda! Det kommer kvalité kontrollanten Gabriella se till! Jag ska gå där med mina vita vantar och leta damm och kaffe fläckar. Spotless tack!

Efter lunch och chai promenixade jag över till Flemminggatan och gick till Sydafrikanska Ambassaden och lämnade in våra ansökningar till vår handläggare Ladybird (tjusigt namn va?!). Hon var tyvärr sjuk men handlingarna är henne tillhanda så snart hon är tillbaka. Skönt att det är avklarat!

Och så till katt-importen! Det går inte bra! Vår goda vän A som är veterinär informerade mig i våras om att vi skulle vara ute i GOD tid när det gäller rabies vaccinationen för Mosquito. Flera sprutor ska tas med någon månads mellanrum. När jag sedan var hos vetrinären på hjärtkontroll med Mosquito i våras blev jag informerad om att till katter behövs bara en spruta. Bra, tänkte jag, då är det ju ingen panik!

Igår tog jag mig i kragen och ringde för att boka tid för vaccination. Fick då beskedet att 120 (!!) dagar efter vaccinationen skall det tas ett blodprov för att se om antikroppar har utvecklats. Vi har INTE 120 dagar! Panik!

I kväll ska jag till veterinären och vaccinera. Får se vad dom säger. Hoppas på att man kan ta blodprover tidigare och att det då har utvecklats antikroppar. Skulle vi tagit in honom till Sverige så hade det INTE varit godkänt. Då MÅSTE det ha gått 120 dagar innan blodprovet tas. Har mailat Jordbruksdepartementet i Sydafrika för att få reda på vad som egentligen gäller. Enligt all information om vad som krävs för att importera katten till Sydafrika så skall det vara en "giltig rabies vaccination". Vad nu det betyder!

Funkar nu inte detta så vet jag inte vad vi gör! Jag vill ju att han sk följa med!

Håll tummarna!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Vi är också på väg att flytta till Sydafrika och jag har också undrat vad som gäller för katten. Rabies spruta vet jag men kräver de blodprovet??
    Du skrev att katten måste komma in som incheckat bagage...vad menas med det? Att man helt enkelt checkar in buren med katten? Försökte att skicka med min emailadress men det gick inte så jag skriver den här istället. evapeva1@tele2.se
    MVH,
    Eva Dahlvig

    SvaraRadera