tisdag 3 augusti 2010

HEMMA!

Nu är vi hemma igen! Så skönt!

Resan gick bra. Åkte från Krugers Gård ner till färjan kl 11 i lördags. När färjan gick hade det kommit en rejäl avskedskommitté. Vilken härlig överraskning! Det var mamma, pappa, faster, farbror och faster, kusin och så ett gäng kompisar till Julius stod och vinkade. Och ombord på samma färja två systrar, en systerson och ännu en kusin. Sedan blev det snabb lunch på Donken och därefter bar det av till Kastrup.

På kastrup FYLLDE Julius sitt handbagage med svenskt tax-free godis. Mycket är redan slut!
Kl 17.25 flög vi med Turkish Airlines till Istanbul. En resa på 3h10min. Inget att klaga på där. Det var två gubbar och vi i business class. Champagne till mig och juice till barnen innan take-off.

Avresa från Istanbul skulle vara 23.25 men vi var försenade med minst 30 minuter. Och det var såååå varmt på flygplatsen! Både Julius och jag hade långbyxor, skor och strumpor på oss. Inte skönt! Ja, ja väl på planet så noterade vi att sätena inte gick att fälla helt och att planet var av modell äldre. Pytteliten TV skärm och sedan visade det sig att man kunde välja mellan TVÅ filmer och båda var på turkiska! Julius inte glad men mamman rätt nöjd för då hade tonåringen inget val mer än att SOVA! Vi skippade middagen (inte så sugna när klockan var efter midnatt) och till slut fick jag Eilika att somna, trots allt oljud och blåa lysrör i taket. Även jag och Julius slumrade in. Sov nog några timmar i alla fall.

Väl i Sydafrika så mellanlandade vi i Johannesburg och släppte av dom flesta passagerarna. Sista 1½ var dryg innan vi äntligen landade i Cape Town. Julius var snäll och läste saga för Eilika som började bli trött igen. Se nedan.
väl på

Vi landade i Cape Town och det gick väldigt snabbt och smidigt genom passkontroll och tull. I princip folktomt på flygplatsen och vår kärra var ju inte ens halvfull. När vi väntade på Matthew (vår housesitter och taxichaufför) passade jag på att köpa varsin smarrig macka , dricka och bananer på Wollies. Det var ju lunchdags och vi började bli hungriga. Inte kul att komma hem hungrig och behöva åka och handla på stört.

Hemma var allt så prydligt och städat. Både Eunice och Matthew har tagit VÄL hand om vårt hus. Och Mosquito var glad att se oss igen verkade det som.

Nu är nästan allt uppackat, Eilika leker och leker och Julius har hittat sina polare på något on-line spel. Fint väder med knappt +20C men kyligt inne. Men framåt eftermiddagen är det riktigt hyfsat inne också, när solen legat på några timmar.

Julius var och simmade igår kväll och i eftermiddag ska vi på öppet hus på skolan. Träffa nya och gamla lärare, titta på skolan och få lite information från PAFA (Parents and Friends Association). Tänkte engagera mig lite mer i skolan denna terminen.

I morgon börjar skola och dagis. Jag tror båda barnen ser fram emot det. Även jag ser fram emot vardagen. En lite annorlunda och ny vardag nu för mig. Men det skriver jag om senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar