söndag 4 september 2011

El-check

Jag håller just nu på med en mycket avancerad kontroll över hur mycket el våra element drar. Vi betalar hutlöst mycket i el och undrar vad det är som drar så mycket. Elementen är misstänkta!

Jag har haft 5 element på i 55 min och kollat mätaren före och efter. Sedan stängt av alla element och ska snart läsa av igen. Vi gör alltså av med nästan R4000/månad vilket är massor!

Nu har jag i och för sig gjort en liten fiffig lösning för bara några dagar sedan men det ser vi ju inte resultatet av ännu. Jag har installerat en timer på dom elementen vi använder mest. Elementen är ju så knäppa att det inte finns någon termostat så dom bara sprutar ut värme, vare sig det behövs eller ej. När vi har soliga och varma dagar så behöver dom ju verkligen inte vara på. Nu går dom igång ngr timmar på morgonen och så på kvällen. Avstängda på natten och dagtid. Det är ju inte så att dom värmer upp huset på så sätt att dom behöver vara på för att bibehålla värmen. Huset är, som jag sagt tidigare, helt o-isolerat och vi har bara en-glas fönster. Alltså bibehålls värmen inte i huset. Tyvärr!

Ska bli intressant att se hur mycket dom verkligen drar. Jag återkommer i ärendet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar