torsdag 24 juli 2014

Reflektioner

Har reflekterat över en del saker i min närhet dom här dagarna sedan jag kom hem till Sydafrika igen. En del saker märks så tydligt när man varit bortrest ett tag. Jag jämför Sydafrika och Sverige mer. Här några reflektioner:

  • Tankade idag och betalade R13.61/l för dieseln. Det är alltså SEK 8.85! Känns inte alls så dyrt när man räknar om till svenska kronor
  • Människor är så glada här! I förmiddags såg jag tex en arbetare som stod på ett lastbilsflak (lastbilen stod stilla) med lurar i öronen och dansade!
  • Att det känns kallt fast termometern visar +17C! Har varit riktigt ruggigt idag med mulet väder och vinden har vänt till den kalla nordvästan. Brrr!
  • Skolstarten är tuff för små 8 (snart 9)-åringar i trean! Det är full fart med en gång. Läxa redan första dagen och väldigt högt tempo med en gång. Alla har haft lov i tre veckor (alltså inte bara Eilika).
  • Det går förvånansvärt lätt att lägga om till vänstertrafik efter att ha kört högertrafik i fem veckor. Gick lätt att byta åt andra hållet också faktiskt!
Nu till lite bilder från Eilikas och min vardag.


Eilika med vår lilla knähund!
 

Bästisarna!
 

I går morse visade världen sin allra vackraste sida! Men sådan vacker morgon himmel betyder oftast att oväder är på gång.


I morse kunde vi se att ovädret var på väg.
 

Och i eftermiddags red Eilika i stark vind och regn!

Nu blåser det rejält och regnet öser ner. Det ska bli riktigt busväder hela helgen.
 

På eftermiddagspromenaden träffade Idefix och jag grannen Sally men hennes lilla Baily. Efter bus och lek tog sig polarna en drink på den lokala baren!
 

Ännu en reflektion! Skönt att kunna fylla fruktfatet till bredden med god och färsk säsongs frukt. Utan att för den delen bli alldeles pank.

Nu ser Eilika och jag fram emot helgen. Trots att det ska bli dåligt väder. Vi ska mysa och ta det lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar