tisdag 1 juli 2014

Sommarkyrkan

Årets Sommarkyrka har haft avslutning! Sommarkyrkan är helt suverän! Jag är inte så värst kyrklig av mig, snarare tvärt om, men konceptet med Sommarkyrkan är kanon. Och bara för att JAG inte tror på högre makter så behöver det ju inte betyda att resten av min familj inte heller gör det. Mina barn måste få välja själva.

Sommarkyrkan på Aspö betyder att barn i åldrarna 4-12 år träffas i Församlingshemmet varje förmiddag i en vecka då dom leker, lär sig något ur Biblen, fikar och har KUL! Den berättelsen ur Bibeln dom har pratat om under veckan redovisas sedan på något sätt under familjegudstjänsten följande söndag. Lite som en mini-konfirmation fast utan själva konfirmationen, om ni förstår vad jag menar. Vad barnen även gör, vilket är så värdefullt, är att dom lär känna barn, bofasta och sommargäster, som dom sedan kan leka med och hänga med resten av sommaren. Sommarkyrkan är alltid strategiskt lagd veckan efter Midsommar, när många sommargäster redan kommit och barnen har hela sommaren framför sig.

Eilika har i år fått sig ett REJÄLT kontaktnät och nu verkligen njuter hon av friheten att vara i Sverige och på Aspö. Det kryllar av kompisar! Det är så härligt att se!

Familjegudstjänsten i söndags var jätte trevlig. Tyvärr var det lite ont om barn (förmodligen för att regnet stod som spön i backen) men det gjorde inte allt för mycket. I år var redovisningen rysligt modern. Barnen hade gjort en film under veckan som visades upp på en skärm. Häftigt!



 

Busig Eilika i kyrkan!
 

 Så vackra, och enkla, blomdekorationer!"


Det bjöds inte bara på film utan även sång av barnen. Lukas och Eilika!
 

Prästen använde sig av en iPad under gudstjänsten. Han bläddrade bland annat fram psalmtexterna som visades på skärmen. Mycket modernt och fiffigt!
 

Eilika på filmduken. Nu minns jag ju inte vad det var för Bibelberättelse dom visade tyvärr.
 

Mera sång!
 

Eilikas favoritledare Malin! Mycket duktig på att sjunga.
 

Kusinbarnen Caela och Charli satt som små ljus. Spännande med film och sång!
 

En av dom andra ledarna läser en text.
 

Gudstjänsten avslutades med att alla barn fick glass! Charli och Caela i bagaget på bilen. Ja, så busiga var vi! Alla tre barnen fick åka längst bak! Ssshhh, säg inget till deras föräldrar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar