onsdag 6 augusti 2014

Drabbad!

Skrämde livet ur maken häromdagen när jag berättade att jag drabbats av hemlängtan! Jo, så är det! Första gången sedan vi flyttade hit, för 4 år och 7 månader sedan, så har jag hemlängtan! Hem till Sverige alltså.

Tänkte att det kanske skulle gå över på några dagar men än så länge så känner jag att jag faktiskt kan tänka mig att flytta hem till Sverige igen! Kan ju ha att göra med att maken fortfarande inte kommit hem också. Jag har varit här i snart 3 veckor och han kommer inte förrän på söndag. Lite drygt och segt måste jag ju erkänna! Så vem vet, hemlängtan kanske är som bortblåst på söndag eftermiddag när hela familjen är samlad igen! Och så spelar det säkert in att det är vinter och regnar! Allt blir lättare när solen skiner och det inte är rått och fuktigt.

Hemlängtan ter sig så att jag saknar en hel del saker från Sverige men även så att jag är missnöjd med en del här. Efter mina 5 veckor i Sverige så har känslorna poppat upp. Konstigt va? Tror även det beror på åldern på barnen just nu. Framförallt Eilika.

Jag ska försöka lista en del saker, vissa väldigt triviala men dom finns dock där, som jag saknar eller gärna skulle slippa. Here it goes:

Saknar/vill slippa
  • Att Eilika kan gå till en kompis själv utan att bli skjutsad eller att jag måste gå med henne. Även om det bara är 5 minuter att gå. I Sverige är det säkert att släppa ut henne, det är det inte här.
  • Att Julius kan ta sig vart han vill och hem igen, när som helst på dygnet. Jo det blir bättre bara han tagit sitt körkort, men om han ska ut så kanske han ändå inte vill köra. Alkohol och köra bil funkar ju dåligt. Här kan han inte gå eller ta någon nattbuss hem.
  • Slippa allt detta skjutsande! Till och från skolan. Till och från aktiviteter. Jag spenderar mycket tid i bilen. Tänk om barnen kunde gå!
  • En skola till Eilika där hon får lagad mat till lunch och där det finns en matsal där barnen sitter ner och äter och SEN går och leker. Kan delvis bli hjälpt genom att flytta Eilika till Julius skola.
  • Ett varmt och torrt hus. Även om det är kallt och fuktigt ute. Här är det rått, kallt och luktar fukt inne nu när det är vinter.
  • Saknar utbudet på kläder och varor i största allmänhet. Ett evigt letande här för att hitta det man vill ha eller behöver. 
  • Saknar utbudet på matvaror i mataffären. Jag har kört fast när det gäller matlagningen. För lite variation på det mesta tycker jag.
  • Saknar ett jobb! Ett jobb att gå till, som jag jag trivs med. Har inga stora krav! Är ingen karriärmänniska!
  • Slippa söka visum och slippa allt knöl och bök som följer med att man inte har rätt nationalitet. Det blir svårare och knöligare här. Känner mig inte riktigt lika välkommen längre. Reglerna stramas åt!
  • Saknar att vara nära nära och kära. Inte bo så attans långt bort. 
  • Bo närmare resten av världen! Sydafrika ligger lååååångt från dom flesta andra länder. Kunna resa mer igen.
  • Slippa orättvisorna! Jo jag vet att det finns orättvisor i Sverige också. Men inte som här! I Sverige bor inte större delen av befolkningen i skjul!
  • Kunna prata helt obehindrat med medmänniskor utan att behöva känna att jag saknar ord. Och att kunna prata med vilken dialekt jag vill/har och utan en brytning som gör att ALLA frågar vart jag kommer ifrån. Jo, min engelska är hyfsad naturligtvis men INTE som svenskan. Det kommer den aldrig bli. Och alla hör att jag inte är Sydafrikan förstås (pratar amerikansk engelska efter att ha gått i amerikansk skola).
  • Att fira jul när det INTE är sommar! Myspyset med tända ljus, Lucia, svenska julsånger på radion etc, etc.

Generellt sätt saknar jag känslan av att känna mig hemma tror jag!

Sen finns det naturligtvis en hel del saker som jag älskar med Sydafrika och som jag inte saknar från Sverige. Tex. priserna och kostnaden att leva i Sverige saknar jag inte. Att kunna få tag på en hantverkare hyfsat enkelt, vilket vi kan här (fast i och för sig inte alltid till den bästa kunskapen eller kvalitén), den långa sommaren och dom glada människorna. Att kunna gå ut och äta utan att bli bankrutt. Vingårdarna! Havet, valarna, delfinerna och utsikten!

Tänk om man kunde kombinera alla dom BRA sakerna från båda länderna, så perfekt det skulle bli! Frågan är vad jag skulle välja för klimat? Det har nämlien gått så långt att jag faktiskt kan tänka mig lite svensk vinter och snö. Jo, så illa är det!

Men som sagt var, hemlängtan kanske snart går över. Man kan ju hoppas i alla fall!

6 kommentarer:

  1. Förstår in lista på varje punkt. Känner igen ALLT som jag verkligen uppskattade när vi kom tillbaks till Sverige i maj. Det är bra här. Men likt förbaskat saknar jag SA och känner mig konfunderad...efter bara 10 månader där. Du har bott där mycket längre. Rotat dig mer. Klart du måste vara konfunderad big time. Kram på dig. Hoppas det går över. Och gör det inte det, då har du Sverige kvar. :) Kram fina du. <3. Marie Grell

    SvaraRadera
  2. Jag känner också så väl igen dig på alla punkter - både fördelarna och nackdelarna! Min lista skulle kunna se likadan ut. Jag tror att Sydafrika är väldigt bra för mindre barn, när man ändå behöver "minutbevaka" dem, men sedan - friheten är så mycket mindre här. Och mycket skjutsande blir det! Tänd en brasa, gör en rykande kopp te och mys! Kram på dig! H - på andra sidan berget =)))

    SvaraRadera
  3. Eller kom över på en kopp te! Vi bor i Hout Bay, nära Constantia Nek, nu... Eller frukost alt. vinlunch på Steenberg?! Kram H

    SvaraRadera
  4. Tycker om att läsa din blogg och för första gången skriver du uppriktigt om att livet inte bara är roligt när man bor utomlands. Naturligtvis kul att läsa och se bilder på fester, resor och hur roligt barnen har det men det finns även dagar i livet som inte känns bra vilket vi alla vet och kan känna igen.../Johanna

    SvaraRadera
  5. Sverige ÄR underbart! Har bott 3,5 år i Indien; flyttade hem i början av juni. I slutet av juli gick flyttlasset till Australien; Adelaide. Underbart! Fast... Sverige är ändå... Sverige! Hemlängtan hör till, bara den inte tar över..

    SvaraRadera
  6. Kände likdadant när jag bodde utomlands några år. Man ser allt som är bra med Sverige, saker man kanske inte uppskattar lika mycket när man bor där år ut och år in.
    Sen var det många saker som var bättre där vi bodde. Man önskar man kunde kombinera.
    Tror det där med hemlängtan går i perioder. Ändå "konstigt" att du inte haft det tidigare trots att ni bott där så länge.
    Hoppas det går över!

    SvaraRadera