söndag 12 oktober 2014

En sorgens dag

I går slutade Haralds golfrunda väldigt abrupt och tragiskt redan vid 13 hålet! Varje lördag dom senaste snart 4 1/2 åren, har Harald spelat golf med samma härliga gäng. Så även i går men plötsligt händer det som inte får hända. Haralds goda vän Peter, som spelar i bollen före Harald, stupar tvärt framlänges när han får en hjärtattack! Harald och killarna i hans boll rusar fram och flera av dom gör hjärt-och lungräddning men tyvärr går Peters liv inte att rädda!

Tävlingen blåstes av och dom inväntade ambulans. Ambulanspersonalen förklarade honom död men kunde inte flytta honom förrän polisen kom. Harald och hans golfgäng samlades i baren i väntan på polisen och för att prata av sig. Till slut kom polisen och Harald och två andra fick äntligen flytta på Peter. Det var förstås en väldigt dämpad Harald som kom hem från golfbanan i går.

Men Peter fick lämna jordelivet snabbt och utan smärta och han gjorde det han tyckte bäst om; att spela golf! Han gick bort precis efter att han slagit sitt bästa slag den dagen! Peter var 68 år gammal, men såg ut att vara minst 10 år yngre. Han gick bort alldeles för tidigt! Naturligtvis går våra tankar till hans familj, som blev kvarlämnade så hastigt! Speciellt hans barn som bor i Australien!

Tyvärr slutade denna sorgens dag inte med detta! Jag fick senare på kvällen reda på att en fd kollega till mig, Therese, hade hastigt gått bort i torsdags kväll! Hon fick hjärtsvikt på kvällen, blev medvetslös och två timmar senare var hon död! Jag har även fått reda på att hon hade en svår cancer men levde sitt liv så vanligt som det bara gick. Hon jobbade fortfarande heltid ända tills hon gick bort. Therese och jag jobbade bara i hop i drygt 2 år men hon var en fantastisk tjej! Vi höll kontakten via Facebook sedan några år tillbaka. Jag hade ingen aning om att hon hade cancer! Även hon gick bort alldeles för tidigt och lämnade make och två tonårsbarn. Hon var lika gammal som mig!

Ja, livet är verkligen en skör tråd! Känner att man verkligen bör ta vara på den tid man har. Men det är inte alltid så lätt i vardagen. En tankeställare får man dock efter en dag som igår!

Carpe Diem och Fuck Cancer, säger jag bara!

6 kommentarer:

  1. Vill bara skicka en internetkram från en som läst din blogg ett par år.

    SvaraRadera
  2. Ja, det gäller verkligen att ta tillvara på den tid man har, hur långt tidssnöret är vet ju ingen... Guldkant på tillvaron och leva här och nu...
    Kram! Titti

    SvaraRadera
  3. Livet hänger verkligen på en skör tråd. Ser det varje dag på jobbet. Jag har blivit mycket bättre på att njuta av livet.

    SvaraRadera
  4. Vad hemskt! Jag försöker verkligen ta vara på alla stunder, men ibland är det inte lätt! Man måste påminna sig själv och stanna upp i vardagsstressen!
    Hemskt när människor dör i förtid!

    SvaraRadera