lördag 14 maj 2016

Blommande höstträdgård

Nu blommar det för fullt i vår trädgård. Jag förundras fortfarande över dessa exotiska växter. Ja exotiska jämfört med vad som växer i norden alltså.



Bougainvillean vid grillen blommar med rosaröda blommor.
 

Och bougainvillean vid uteplatsen med krispiga rosa blommor.


Hibiscusen med laxrosa blommor är full med knoppar och blommor.





Vi har flera strelitizia i trådgården. Dom är så coola!



En slags protea med piggelingröna blommor.


Vet inte vad denna marktäckare heter men jag älskar dom små cerisa blommorna.



Lejonöra eller Wild dagga som den kallas här, har sitt ursprung just här i Sydafrika. 


Bitou bush växer överallt här och påminner om Ölandstok med sina gula blommor på hösten.



Kolla! Även aloen har knopp!


Och så är krassen på väg! Krassen som vår landskapsarkitekt ser som ogräs men jag envisas med att ha på vår mur vid poolen.


Denna tråkiga mur blir ju så mycket finare på våren med blommande krasse!

I går kväll var vi bjudna på middag hos vännerna Paula och Calvin. Jag tycker det är så tråkigt att byta vinflaskor hela tiden så jag fixade en annan gå-bort-present. Och den blev mycket uppskattad!


Jag skördade oregano, rosmarin och basilika i vår örtträdgård och torkade i ugnen. Torkade lagerblad från vår buske hade jag redan inne.


Det blev 4 fina burkar med hemodlade och torkade örter! 


Sist men inte minst så fyllde denna glada kille 3 år igår! Han fick lite presenter och extra gott på sin dag!

2 kommentarer:

  1. Härlig blogg du har! Gratta vovven så gott! Björn på Gotland.

    SvaraRadera
  2. Härlig blogg du har! Gratta vovven så gott! Björn på Gotland.

    SvaraRadera