söndag 29 maj 2016

Vintern är här

Ja nu är vintern här. Tyvärr har regnet uteblivit dock. Vi behöver regn! Massor med regn! Det är väldigt lite vatten i dammarna som förser oss med vatten. Fast om regnet håller sig borta tills typ 15 juni, när vi åker, och sedan kommer med full kraft under slutet av juni och hela juli så gör det ju inget heller förstås!

Morgonpromenaderna, efter att jag lämnat Eilika i skolan, är kyliga och daggiga, men oftast soliga! Vi går morgonpromenad på andra sidan bergen, nära Eilikas skola, nu när jag kör henne varje morgon. Härligt stort fält att springa på och ofta andra hundar att busa med. Det är alltid kallare på morgonen på den sidan om bergen så här års. Skiljer ofta 4-5 grader från här hemma hos oss vid kusten. Kallaste morgonen förra veckan så var det bara 8C när jag släppte av Lilla E.


 Vackert med morgonsolen på bergen!



I fredags drog dimman in rätt som det var. Sen försvann den lika fort igen. 
 

Hund och utsikt!
 

När det är vinter så behövs ved. Fick leverans av blue gum häromdagen. 

I dom sydafrikanska skolorna så är det tentaperiod nu. Även för dom yngre barnen. Eilikas bästis kunde inte leka förra helgen för hon var tvungen att plugga. I går tog hon en behövlig paus från pluggandet och spenderade dagen med Eilika. Eilika hängde med familjen Solomon till biblioteket i Fish Hoek på förmiddagen och sedan hem till dom för att leka. Hämtade inte hem henne förrän 17.30. Nöjda och glada tjejer!

 Foto courtesy of Lee-Ann Solomon

Tjejerna på bibblan!

 Foto courtesy of Lee-Ann Solomon

 Foto courtesy of Lee-Ann Solomon

Jo roligt hade dom!

Jag fixade hemma i min ensamhet. Röjde lite och lagade lite trasigt. Passade faktiskt på att färglägga lite i min fina  Mandala bok också. Efter middagen så tittade Eilika och jag på Titanic. Eilika varit skeptisk länge, rädd för att det skulle vara läskigt, men lyckades övertala henne igår. Filmen fick godkänt!

I natt har det varit kallt här! Bara 10C. Inte så kallt kan tyckas men det är temperaturen inomhus som blir mindre angenäm. Inte jättemysigt med 16 råa grader i huset kan jag tala om. 
 


Kylig natt betyder mycket dagg! Vackert!
 

Idefix "tuggar" i sig daggen! Tydligen väldigt gott.
 

Men trots vinter och kallt så kan Eilika fortfarande få färska, och goda, bär till sin frukost. Det är fördelen med att bo ett stort land med flera olika klimatzoner.


Söta jordgubbar och gigantiska hallon!


1 kommentar:

  1. Det ser fint ut! Och det känns annorlunda att tänka på vinter när man ser fram emot sommar här... ;)

    SvaraRadera