onsdag 8 juni 2016

Berg wind

Denna veckan har i haft typiskt Kapstadsväder = omväxlande! Man brukar säga att i Kapstaden kan man uppleva fyra årstider under ett och samma dygn. Så har det nästan varit! I alla fall under en vecka om inte under ett dygn.

 

I måndags var det såhär "vintrigt" när jag lämnade Eilika i skolan. +5C är kallt!
 
 I går var det inte alls så kallt och soluppgången magnifik. 

Solen går inte upp förrän strax innan 8 på morgonen nu. Och den går ner strax innan 18. Om knappt 2 veckor är det vintersolstånd och sedan vänder det. Men då är jag i Sverige och upplever sommarsolstånd i stället. 

I morse trodde jag att det var fel på termometern! Den visade strax under 20C när jag gick upp. Men nej då, när vi kom ut så var det ljummet, nästan varmt. Termometern funkade.


 På väg till skolan så var det 26,5C varmt!

Vi har haft väderfenomenet berg wind idag. Ordet kommer från afrikanska orden för berg och vind. Inte så svårt att förstå eller hur?! Förenklat så är berg wind en vind som värmts upp på Sydafrikas central platå och sedan drar sig vidare ner över bergskedjan ner till oss här längs kusten. Vinden är inte ljummen utan verkligen varm. Och torr! Det känns i munnen att det är en berg wind. Det är nog mitt favorit väderfenomen! Speciellt eftersom en berg wind kommer på vintern.
Men i morgon ska den varma vinden blåsa vidare och på eftermiddagen/kvällen drar en kallfront med regn in. Helt ok! Jag har sagt det förut; vi behöver REGN!

Det var väderrapporten! Här kommer lite blandat bandat istället.


Eilika får alltid bär i sin lunchlåda. Kolla in storleken på gubbarna jag packade i går! BIG!


 Den osociala katten börjar vekna! Lycklig dotter att han väljer henne över hunden!



Sista ridlektionen innan avresa idag. Och hon fick rida favoriten Geronimo!
 

Vart jag gjort idag? Ja, 3h15min har jag i alla fall spenderat i bilen!
 



 Middag på Dixie´s i kväll! Och vi satt ute i den ljumma vinterkvällen!

Over and out!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar