fredag 24 juni 2016

Sommar

Ja nu är det verkligen härlig svensk sommar! Det regnade och åskade rejält i natt vilket förklarar varför det var så varmt i går. Runt 25C! Det är grejer det!


Eilika pratar med bästisen i Sydafrika via Whatsapp och guidar henne i Minecrafts värld. Teknikens under!

I förrgår satte jag en omgång fläderblomssaft! Vi har en fin fläder bakom lillstugan. Dom flesta blommorna sitter väldigt högt upp men jag lyckades plocka 50 klasar utan att behöva klättra allt för mycket.


Redo för blomplockning!

n

 Fläderblomsdoft är verkligen svensk sommar!


Korgen full



I morgon kan jag sila och hälla på flaskor.

I Karlskrona så börjar Midsommarfirandet redan på torsdagen och har gjort så i drygt 200 år! Torsdagen innan Midsommarafton så är det Lövmarknad på Stortorget och i kvarteren runt om. Lövmarkanden hör till traditionerna. Jag har gått på Lövmarkanden ända sedan jag var barn och för Eilika är det också ett måste. Även om hon inte tycker det är så värst kul att shoppa eller med trängseln. Men ett varv går vi i alla fall. Det finns ju några "måsten"!


Panorama bild av Lövmarknaden som jag tog från trappan till Trefaldighetskyrkan där vi tog en varmkorvspaus i skuggan.


Mina "fynd" och "måsten"! Fynden var träskorna och polkagrisar. Måsten bigaråer, jordgubbar och brända mandlar. Blommorna ska bli krans till Eilika idag!


Efter den svettiga marknaden blev det premiärbad i poolen. 27C så även jag var i och simmade några längder!


Ett annat Lövmarknadsfynd!


Som till och med funkade! Har redan testat som ni ser på den högra sidan. Nu är det bara resten kvar!

Efter marknad, ogränsrens och bad och innan middagen så gick vi en promenad runt ön. 7,5 km på 1 1/2 timma!


Lotsbryggan


Sommargrönska


Vackra Aspö kyrka där vi gifte oss för 22 år och 356 dagar sedan, där båda våra barn är döpta och där Julius konfirmerats.


Hasslö sett från Aspö


Aspös urskog


Det finns många maffiga tallar i den gamla skogen


Även dessa långa spiror hängde med på promenaden. Och så hårsvallet!


Harald bjöd på utsökta stekta fläskkotletter, tysk spagetti med hål i och smarrig skysås till middag. Himmelskt gott! Och till det Maria Montazamis "tassle" vin!


Eilika tog sig även ett dopp efter promenaden. Därav något lättklädd till middagen! 

GLAD MIDSOMMAR!

Nu dags att göra Västerbottenpaj och snoppa jordgubbar! Som sig bör!



1 kommentar:

  1. Gott med riktig hemlagad fläderblomssaft! Vi köper sällan saft nu när vi inte har barn hemma, men köpte faktiskt fläderblomssaft till bålen igår ;) Önskar en fortsatt fin midsommarhelg!

    SvaraRadera