lördag 25 juni 2016

Midsommarafton 2016

Vilket väder! Nu får man ju inte klaga på att det är för varmt i Sverige, nästan dödsstraff på det, men det var och är nästan lite väl svettigt. Jag tycker om när det är varmt, tursamt nog eftersom jag bor i Afrika, men inte så mycket när det är klibbig åskvärme. Och det har det varit sedan i torsdags. Det åskade långt ute till havs i förrgår natt men det var tydligen inte tillräckligt för att lätta på trycket. Men visst är det härligt när det är varmt! Det var många midsomrar sedan vi slapp sitta med dunjackor och filtar.

I år var det ett stillsamt Midsommarfirande uppe hos mina föräldrar. En liten skara bestående av mamma och pappa, farmor, faster, två systrar, en fästman till ena syrran, en systerson och så vi tre. 

Men först på förmiddagen bakade jag två västerbottenpajer. En till oss och en som Julius fick med sig dit han skulle för att fira. Han och ett helt gäng med kompisar var i min faster och farbrors hus. Dom själva var på annat håll så min kusin och ungdomarna hade huset för sig själva. Karin och Julius är lika gamla. Dom hade knytis, långbord och midsommarstång. Precis som det ska vara!


Julles paj delade jag upp på två tallrikar.
 


I år köpte vi ingen dyr krans på Lövmarknaden utan jag gjorde en själv till vår söta Midsommarflicka!

Klockan 14 åkte vi ner till fotbollsplanen för det årliga firandet; arrangerat av öns fotbollsklubb. Eilika,  kusinen Maximus och Harald dansade runt midsommarstången. Harald brukar alltid dansa Små Grodorna med Eilika.


Maximus och Eilika går runt ett enerissnår och tvättar sina kläder!
 


Fiskdamm är kul även när man är 10 år!
 

Som sagt var, varmt!
 

Faster Anette skickade denna fina bild på Karin och Julius till mig. För 20-år sedan låg dom i barnvagn på Midsommarafton!
 

Medans jag noppade jordgubbar så passade Harald på att simma några längder.
 

Pappa reste upp sitt fina beduintält i trädgården.
 

Connie inspekterar.
 

OM det nu inte hade varit så fint väder så var mamma och pappa beredda. Skidorna stod framme vid husknuten. Bara att spänna på och ge sig iväg!
 




Fina gamla skidor! Kanske "snor" ett par som dekoration.
 

Ja vi gick inte därifrån hungriga i alla fall!
 

Morfarn och barnbarnen tar sig en siesta i tältet.
 

Efter smörgårbord, jordgubbar och kaffe var det dags för kubb!
 

Fina farmor satt uppe på trappan och bevakade det hela!
 

Världens bästa mamma!
 

Mitt lag! Vi förlorade! Gick så bra först men sen ville pinnarna inte alls hamna där dom skulle.
 

Maximus var en hejare på kubb. Även Eilika fick ner flera klossar.
 
 

 Hemma igen så tog Eilika sig ett midsommardopp i den ljusa sommarkvällen.


Harald bjöd byggjobbaren Max på ett glas vin! 

Vi har polska byggjobbare som bor i vårt gästhus. Dom bygger vårt seniorboende Silverbyn nere vid Aspö Mad. Dom firar inte Midsommar så dom jobbade både på Midsommarafton och idag på Midsommardagen. Dom jobbar hårt nu för att hinna bli färdiga och sedan åka hem nästa helg.

Ja det var vår Midsommarafton. Lugn och mysig! 


1 kommentar: