tisdag 15 februari 2011

Objuden gäst!

Jag HATAR ormar! Småkryp och annat, no problem! Men ormar!!! Jag har mardrömmar om ormar.

Och kolla vad som låg och gömde sig vid soptunnan! Jag höll på att kissa på mig! Nu var det ju en inte så stor orm, men ändå!

Här i Sydafrika finns det RIKTIGT giftiga och farliga ormar. Som tex. Common Puff Adder och Cape Cobra. Båda är väldigt giftiga. Det finns fler giftiga ormar i Sydafrika som Black Mamba men den finns inte så ofta här i trakterna.

Vår lilla "kompis" var nog en Brown House Snake = helt ofarlig!
Ni ser att den inte är så stor när man jämför med Gardena kopplingen bredvid den. Men den verkar ha smaskat i sig något. Tjock klump mitt på maggen! Ser ut som mig ungefär ;) Den äter tydligen möss och råttor (det gör inte jag!).

Lite närbild! Vågade mig inte närmare. Usch!

4 kommentarer:

  1. Usch,,, så rädd jag hade blivit!

    SvaraRadera
  2. Inte kul med orm, kom den in i huset? Trots att jag bor i kalla Sverige så har även jag haft orm i källaren, inte kul. Kan man inte göra något kul med ormskinn, ett smycke kanske?

    /Peter

    SvaraRadera
  3. Var lugn! Du skall vara lyckligt lottad som har en sådan på din tomt! Bättre mus och råttjägare finns inte!! Var snäll mot den och skräm inte bort den! Huvudformen skvallrar om att det INTE är en giftorm. Nästan 100% säkert att det är en garden snake! De kan vara ilskna och fräsa högt på dig och även hugga om du kommer för nära, men är allmänt snälla. Jag var en ganska skicklig amatör herpetolog i mina yngre dagar.
    Jag har haft en mycket ilsken Cape Cobra som väste och gjorde utfall en gång ute i buschen (Waterberg) mot mig...DET var något riktigt skrämmande!!!
    Mvh/ Lars

    SvaraRadera
  4. Usch...för 2 år sedan såg vi en orm när vi klättrade upp till Table mountain...Jag fick världens sprutt uppåt trotts ny-opererat knä...Kommer ALDRIG mer att återvända till det berget...Är så rädd för ormar... Helena och jag snackade häromdagen om NÄR? ska vi till Sydafrika igen, och att vi gärna ville komma på en liten visit till er...NU blir det ALDRIG av...Synd... Vi får ses på Aspö någon gång...för DÄR finns väl inga ormar? ;-) Jari

    SvaraRadera