fredag 3 februari 2012

Nu jävlar......

Får man skriva så på en blogg?! Jo, det får man tycker jag.

Nu ska denna småfeta snart, håll i er nu, 45-åringen inte går UPP i vikt utan gå NER i vikt! Jag har aldrig varit någon tränande människa utan har lyckats hålla formen rätt hyfsat ändå. Tack mamma för dom generna! Men.... senaste året har det inte funkat. Jag har gått upp i vikt och det trivs jag INTE med.

Vad jag behöver göra är att, ja just det, TRÄNA! Problemet är att det är så förskräckligt tråkigt! Men nu ska jag komma igång! Jag tränar ju faktiskt pilates 2 gånger i veckan och har gjort så i snart 2 år, men jag behöver mer. Nu har ju Julius bytt simklubb och därmed pool. Vilket har resulterat i att jag då har bytt gym (jag tränar när Julius tränar alltså). Nu tränar Julius på Sport Science Institute och där finns ett jätte fint gym. Jag har varit där och tränat några gånger men denna veckan har jag fått min  utvärdering av en biokineticist (alltså typ en sjukgymnast. Hittar ingen översättning till svenska men så här förklaras det på engelska Biokinetics is defined as the science of movement and the application of exercise in rehabilitative treatment of performance) samt ett gymprogram.


På själva utvärderingen vägdes och mättes jag, kollade blodtryck, fick kolestorolet kollat, mätte kroppsfett och flexibilitet samt naturligtvis kondition. Mitt BMI ligger bra till (pga min längd), blodtrycket lågt som vanligt=bra, normala kolestorol värden, lite för mycket kroppsfett (tack det vet jag!), utmärkt fleibilitet (tack pilates) och hör och häpna kondition över medel (hur gick det till?!). 


Med detta som grund har jag nu också fått ett gym program som är koncentrerat på konditions- och fettförbrännings träning samt styrka i armar och ben. Mag- och ryggövningar gör jag inga på gymet eftersom jag får det genom min pilates. Har lite struligt med ryggen ibland så det är bättre att träna mage och rygg under sträng övervakning (pilates). Roligt program med flera alternativ att välja mellan!


Det känns kanon bra! Så nu blir det pilates 2 ggr/veckan och gymet 2-3 ggr/veckan! Hejja mig!



Om 8-12 veckor blir det uppföljning och det vore väl fan om det inte har hänt något då! 

5 kommentarer:

  1. Heja, heja!! Vi får väl göra ett nytt försök till denna sommaren. ;) Helene

    SvaraRadera
  2. Heja Heja Låter som du kommer att lyckas bra med den diciplinen. Önskar att jag också vore så!
    Yvonné

    SvaraRadera
  3. Om det mot förmodan inte skulle ge resultat. Skaffa hund. Mina morgonpromenader börjar ge resultat både konditionsmässigt och viktmässigt. :-D

    SvaraRadera
  4. Hej å hå. Lycka till med träningen!

    SvaraRadera
  5. Underbart med den diciplinen - heja!

    SvaraRadera