söndag 26 augusti 2012

Vinprovning

I dag har Harald, Eilika och jag varit på utflykt till Paarl. Vi hade, som ömväxling, planerat innan och bokat bord på The Goatshed på Fairview vingård i Paarl. Jag har aldrig ätit där, dom två gångerna jag varit på Fairview har det varit fullt på restaurangen. Poppis ställe med andra ord. Men i går morse ringde jag och bokade bord.

Innan avfärd idag så åkte Harald till Virgin Active i Steenberg för att träna så Eilika och jag mötte upp där. Ställde min lilla tvålkopp i garaget och körde mot Paarl i limon (MB 500SE S-klasse från 1990). Innan Eilika och jag körde över bergen så hann vi "vädra" fåglarna. Whiskey och Pluto behöver få komma ut och flyga. Vi har varit restriktiva sedan Whiskey flög in i fönstret och fick hål i huvudet. Men nu ska det bli ändring på det fast på deras villkor. Så i förmiddags öppnade vi luckan och det dröjde inte allt för länge innan Pluto vågade sig ut. Han klättrade runt på utsidan av buren en stund. Hux flux så flaxade helt plötsligt två hysteriska fåglar runt! Mosquito vaknade till och blev rysligt pigg och alert. Han åkte snabbt in i sovrummet. Dom hysteriska fåglarna kraschade i i fönstren några gånger och efter en stund fångade jag in dom i tur och ordning. Två stycken skrämda och andfådda nymfisar satt sedan och flämtade i buren. I morgon öppnar vi igen. Dom måste ju träna sig på att flyga och att hitta rätt.


Modig Pluto på UTSIDAN av buren!

Sen åkte vi och hämtade Harald!



Fairviews beömda getter i sitt lika berömda torn. Vingården producerar även mycket god ost.


Eilika älskar att åka på vinresa. Vi åt MYCKET gott på The Goatshed. Smarrig ostbricka med 10 olika ostar för ca 55SEK till dessert. Yummy! Eilika slukade nästan all blåmögel ost. Vi köpte även en del vin och ost med oss hem förstås.



Sedan körde vi till "grannen" som ägs av Fairview för att smaka på dom mycket goda Spice Route vinerna. Mycket trevligt ställe med kunnig personal och GODA viner.


Eilika vet preis hur man gör. Snurra vinet i glaset, lukta och smaka! Hon smakar då vatten med typ 3 droppar vin i, för er som trodde att vi bjuder vår 6-åring på vin!


Hon ritade även en lite instruktion över hur man gör när man provar vin. Det glada ansiktet betyder att man tycker vinet är gott och då dricker man det ut glaset. Det sura ansiktet betyder att man inte tyckte om vinet och då häller man ut det i kärlet. Så nu vet ni hur det går till!


Harald shoppar!


Spice Route har även en nyöppnad restaurang som vi ABSOLUT ska testa när våren/sommaren är här. Fantastisk utsikt!

En mysig dag! Och ajajaj så mätt jag är! Julius? Han har varit hemma och pluggat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar