lördag 1 december 2012

Pepparkaksdeg och ambulanshelikopter

Egentligen.....så skulle jag för MINST ett dygn sedan ha bjudit på ett glatt inlägg med massor av bilder från Eilikas julspel. Men......jag "lyckades" i fredags morse radera alla bilderna jag tog från min dator! Jävla skit! Har mailat vår data guru och han tror att det går att hitta dom ändå, men han hann inte i fredags. Så håll ALLA tummar och tår att jag får tillbaka alla foton och håll ut så kommer, förhoppningsvis, inlägget nästa vecka. 

Så nu blir det istället ett inlägg om pepparkakor och trafikolyckor. Nej, nej lugn.....ingen i familjen har åkt ambulanshelikopter. Inte nu dom senaste dagarna i alla fall. Julius har ju åkt helikopter från Milstensskolan till Astrid Lindgrens barnakut när han lekte Madicken och ramlade ner från ett tak. Men det var många år sedan.

I går, fredag, så stod det pepparkaksdeg och julpynt på mitt schema. Jag började med att radera alla bilder från Eilikas X-mas show då och sedan var det pilates. Skönt! Ja, pilates alltså. Sen gjorde jag pepparkaksdeg. Det blev 2 kg deg som jag delade upp i 4 "korvar". En ät-klump och dom andra 3 har Eilika och jag bakat 35 hjärtan modell större av idag. Plus 3 plåtar diverse figurer. Hjärtanen ska jag skriva namn i kristyr på till alla hennes klasskompisar. Hon ska dela ut dom på sin födelsedag på onsdag. En av mina briljanta idéer! Var kommer dom ifrån kan man undra. Ja, hjärtan till fröken, assistenten, en annan fröken OCH naturligtvis till rektorn också ville Eilika ha. Förtås! Så 35 hjärtan bidde det!


Sen skulle det då julpyntas. Passar på när assistenten (läs Eilika) inte är hemma. Är inte så glad i hennes hjälp alla gånger. I wonder why?! Men, när jag nästan var färdig med pepparkaksdegen så hörde jag en smäll men tänkte att det säkert var grannen som bygger garage. Men efter en stund ser jag att det blinkar som tusan nere i korsningen. Något har hänt! Där står akutbilar, ambulans, polisbilar, militärpolis bilar och brandbil. Ser i tubkikaren att sjukvårdare jobbar med minst en skadad på vägen. Två brandmän står och håller i påsar med dropp. Ser även en sjukvårdare som pratar i mobiltelefon hela tiden. Efter ca 35-40 minuter hör jag en helikopter närma sig.






Vägen stängs av i båda riktningar och en röd ambulanshelikopter landar mitt på Main Road! Sjukvårdarna fortsätter att göra vad dom nu gör med den/dom skadade. Efter ett bra tag bär dom en skadad till helikoptern. Dom fortsätter i all evighet med den skadade och till slut stänger dom dörren och jag tror att NU lyfter dom. 


Näpp, dom öppnar dörren och lyfter ut den skadade igen. Lägger honom på en bår och kör bort honom till en ambulans (som jag inte kunde se från min utsiktsplats).




Så efter 1½ timma lyfter helikoptern igen, utan patient! Vägen har alltså varit avstängd hela tiden. Inga bilar kom vare sig till eller från Simonstown. Undrar varför dom inte kunde ta med sig patienten? Jag vet att det var en han och att han var vid liv. Det såg jag. Usch så otäckt! Hoppas få mer info från lokaltidningarna i veckan som kommer. I alla fall så hann jag ju inte med så mycket julpynt. Var ju tvungen att följa dramat utanför mitt fönster. Så jag fick stå ut med att ha assistent senare på eftermiddagen.



Assistent med tomtar och luva. Eller som hon säger: "tomte hatt"! Och vilken tur att hon har öron så att "hatten" inte ramlar ner i ögonen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar