lördag 25 september 2010

Att vara svensk eller skandinav

I kväll har vi haft familjen Söderberg på middag. MYCKET trevligt! Eilika i extas när hon får leka med Felix, Oscar och Emma som pratar svenska! Familjen Söderberg är en svensk/norsk familj som har barn på samma skola som Julius går. Kerstin är ordförande i PAFA där jag nu börjat engagera mig.

Vi har som sagt var haft en mycket trevlig kväll där vi diskuterat att vara svensk eller snarare skandinav. Det blir något väldigt speciellt när man bor utomlands. Dom flesta av oss blir väldigt nationalistiska när vi bor utomlands.

Martin, som bott större delen av sitt liv utomlands, kan tex. inte tänka sig annat än att bli begravd i Sverige. Visst är det lite häftigt att ens rötter sitter så djupt i den skandinaviska myllan.

Vilket fall som helst så satsar Kerstin och jag på ett svenskst/skandinaviskt Lucia firande. Familjen Söderberg har så gjort alla dom år dom bott här i Sydafrika men Kerstin börjar tröttna på att fixa allt själv. Jag ställer MER än gärna upp! Som sagt var våra traditioner vill vi hålla på. Framförallt för våra barn!

Tack för en MYCKET trevlig kväll!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag letade efter något om mina vänner Martin och Kerstin, och så hittade jag din artikel. Kul, och glad att de har hälsan och tre barn.
    Hälsning från Niklas (de tror nog att jag bor i Santo Domingo, men jag har flyttat till gamla fäderneslandet, tills vidare).

    SvaraRadera