fredag 17 september 2010

Vetgirig

Jag är rätt så vetgirig när det gäller vissa saker. I går var jag på turistbyrån i Simonstown och plockade på mig lite broschyrer. Hittade en hel del spännande. Det är kul att lära sig saker, om än små, om landet, staden och området man bor i eller besöker. Jag är en stor fan av guideböcker t.ex.

Jag har läst lite i mina turistbroschyrer och lärt mig en del. Det har även gett mersmak så nu har jag Googlat lite. Fantastiskt med internet! Man kan få så otroligt MYCKET information om ALLT!

Har nu lärt mig att Fish Hoek (vår närmaste stad åt ena hållet) tidigare var helt "befriad" från alkohol. Markägaren som sålde marken där Fish Hoek byggdes krävde att det inte skulle säljas alkohol i Fish Hoek. Sagt och gjort! Nu finns det det alkohol att tillgå på restauranger och barer men INTE att köpa i affärer och det finns ingen "bottlestore". Lite häftigt!

Klickade mig vidare på Google och har lärt mig att det bor nästan 30 000 människor i Masipumelele. Masi är en kåkstad som ligger här i närheten, där vår städerska bor. Tydligen finns det inte bara skjul där utan även många små tegelhus. Tyvärr är både skolor och läkarstationer väldigt underdimensionerade och det har varit mycket bråk genom åren pga av detta. Masi kallades tidigare för Site 5 (sedan apartheid tiden då alla svarta "samlades" upp i kåkstäder). Site 5 döptes sedan om av invånarna till Masipumelele som betyder "Vi kommer lyckas" på Xhosa. Det var Masi det.

Blev sedan nyfiken på Ocean View som ligger väldigt nära Masi. Har förstått av dom nyheter man läser om Ocean View att det är ett oroligt område. I Ocean View bor inte svarta utan färgade. Även dom "deporterade" dit från dom vita områdena under apartheidtiden. Dom färgade som blev flyttade hit bodde tidigare där vi bor i Glencairn, Simonstown och Noordhoek. Alla områden med havsutsikt. Ocean View ligger inte vid havet men döptes till det efter var dess invånare kom från. Detta var 1968 men det finns fortfarande mycket bitterhet kvar sedan denna tiden och därav oroligheterna.

Det var lite historia och information om min närhet. Jag kommer fortsätta stilla min nyfikenhet och jag lär nog delge er av mina nyvunna kunskaper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar