måndag 2 maj 2011

Cape Hangklip

Idag har vi varit ute på en ny utflykt, eller snarare äventyr. Ingen tur med vädret så foton på alla vackra vyer blir det inte så många av tyvärr.

Vi har varit ända ute på Cape Hangklip idag. Det är udden vi ser längst ut i False Bay. Tja, det är ju inte allt för ofta sikten verkligen är så god att vi verkligen ser den. Men det händer. I morse såg det ut såhär (ovan) från matrums fönstret. Hangclip är längst ut till höger om Roman Rock (fyren). Mäktig himmel, eller hur?

Vi körde längs med kusten förbi och genom: Fish Hoek, Muizenberg, Strand, Gordons Bay, Rooi Els och Pringle Bay. Så vackert! I Pringle Bay letade vi efter en restaurang men hamnade på den MYCKET guppiga grusvägen ut till Hangklip. Vi stannade och gick ner till stranden när vi kommit så långt vägen bar. Och där fick vi se Cape Hangklip fyr. Den ser vi mycket sällan, men är det RIKTIGT klart väder så kan vi se den blinka lååååångt där ute. Kul att få se den på riktigt.

Tro det eller ej men det fanns faktiskt ett par bostadshus där allra längst ut i ödemarken. Där skulle jag inte vilja bo eller ens ha ett hus.

Vägen som vi parkerade på för att gå ut på stranden. Ödemarken verkligen!

Eftersom vi inte hittade någon öppen restaurang i Pringle Bay så fortsatte vi mot Bettys Bay. Tyvärr var ju inte restaurang utbudet mycket bättre där. Men vi hittade i alla fall en öppen restaurang; The Whale Station Restaurant. Maten var ok och miljön påminde om ett tyskt imbiss (typ liten by krog). Vi hade hoppats på någon trevlig restaurang vid havet men icke. Sådana finns det massor av på den här sidan viken men inga på andra sidan. Lite för dåligt underlag misstänker jag. Vi har ju fördelen att vara så nära Kapstaden.

Utsikten från altanen på restaurangen. Där vi då inte satt eftersom det regnade. Både Pringle Bay och Bettys Bay var en besvikelse för mig men utsikten var värt hela resan. Det blir helt klart en ny utflykt med samma destination men på en solig och vacker dag.

Inte bara utsikten över havet var vacker utan även dom mäktiga bergen var vackra. Ja, hela landskapet.

När vi kom hem så tittade solen fram väldigt försiktigt en kort stund. Strax innan middagen var klar öppnade himlen sig och vi har beskådat blixtrar och hört åskan mullra sedan dess. Det kommer och går rejäla skurar hela tiden.

Nu avslutar vi dagen och även Julius Påsklov med Monopol.