torsdag 5 maj 2011

Stor brand i Masiphumelele

I söndags natt brann det i Masiphumele igen! Masi är kåkstaden som ligger närmast oss och där vår städerska Eunice och gardenboy Emanuel bor.

Banden startade strax efter midnatt och spred sig mycket snabbt. Det är fortfarande oklart var och hur den startade. 30 brandbilar kom snabbt på plats men stora delar av branden var mycket svår att komma åt. I branden förstördes ca 1500 "shacks" och ca 15 tegelhus. En man dog och 5000 (!) blev hemlösa.

Eunice och Emanuel mår båda bra och deras "hus" står säkert men som ni förstår så är behovet nu ENORMT i Masi. Staten har skänkt en del byggmaterial till dom som förlorat sina hem och det har redan börjat byggas nya skjul. Det som saknas är ju alla typer av förnödenheter; mat, kläder, köksutrustning, möbler,  filtar osv, osv. Insamlingar är i full gång överallt. Idag var en av dom större radiokanalerna ute i Masi och sände och uppmanade alla att hjälpa till. Utanför Pink-n-Pay står kundvagnar där man kan skänka saker. Det står i lokala tidningar var man kan lämna sina bidrag.

Så idag har jag gått igenom garderober och skåp. Fått i hop 3 sopsäckar redan och då har Harald och Julius inte sorterat ut sina bidrag ännu. Vi behöver verkligen inte nästan 10 extra täcken/filtar! Eller typ 15 extra handdukar utöver dom vi använder dagligen. Och jag har ganska mycket kläder som jag inte kommer i eller inte använder längre. Om jag nu mot all förmodan lyckas gå ner mina extra kilon så vill jag nog ha lite nytt. Inte det jag använde för 2-3 år sedan. Gick faktiskt igenom garderoberna en extra gång. Behovet är så mycket STÖRRE av alla dom hemlösa i Masiphumelele än i min garderob!

I morgon ska jag köra iväg med säckarna så att kläder och dylikt kan portioneras ut till dom behövande. Känns BRA!

3 kommentarer:

  1. Bra gjort Gabriella, måste kännas skönt att kunna göra något. Kram Sarah

    SvaraRadera
  2. BRA GABBE! Man får bidra med det man kan, det viktigast eär ju att man gör någonting. Kram! Betty B

    SvaraRadera
  3. Bravo!
    Sånt tänk gillar jag som du förstår. Finns bara fördelar med att rensa ut sånt man inte använder och skänka till andra som behöver bättre. Win-win situation m a o. Och tänk så luftigt och lättöverskådligt det blir i era skåp och garderober.
    Kram, syrran.

    SvaraRadera